DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE SYSTEM OF TRAINING FUTURE EDUCATORS OF PRESCHOOL EDUCATION INSTITUTIONS TO WORK IN A DIGITAL EDUCATIONAL ENVIRONMENT
DOI:
https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2025-2.24Keywords:
digital technologies, preschool education, digital educational environment, digital competence, teacher training, digital culture, pedagogical activity, digital educationAbstract
The purpose of the article is to study the peculiarities of introducing digital technologies into the system of training future teachers of preschool education institutions and to substantiate the pedagogical conditions for forming their readiness to work in the digital educational environment. The research methodology is based on a comprehensive analysis of scientific literature, current regulatory documents in the field of education, as well as the systematization of modern practices of using digital technologies in the professional training of teachers. The article applies theoretical methods such as analysis, generalization, classification and systematization, as well as empirical approaches to assessing the effectiveness of digitalization of teacher training. The scientific novelty of the study is to reveal the specifics of the digital educational environment in the context of preschool education and to outline the didactic and organizational conditions that ensure high-quality professional training of teachers to work in the digital environment. Particular attention is paid to the formation of digital competence, which includes both technical and pedagogical, psychological, communicative and ethical components. The article substantiates that effective digital transformation is possible only if traditional and digital methods are combined, a methodological framework for the use of modern digital tools adapted to the age characteristics of preschoolers is created, and students develop critical thinking about digital content. The conclusions emphasize that the training of future educators to work in a digital educational environment should be systematic, integrative, based on a combination of knowledge about digital technologies and the ability to apply them meaningfully in the context of preschool development. The digital competence of a teacher should be formed as a mandatory component of educational programs, meet modern challenges and ensure a safe, effective and ethically oriented digital educational environment in preschool education institutions.
References
Цифрові технології в дошкільній освіті : навчально-методичний посібник / Т. Бабюк та ін. Кам’янець-Подільський : Видавець Ковальчук О.В., 2024. 122 с.
Інформаційно-комунікаційні технології в освіті : словник. Київ : ЦП Компринт, 2019. 134 с.
Колеснікова І., Орлова О. Цифровізація освітнього процесу в закладі дошкільної освіти. Інноваційна педагогіка. 2022. Вип. 50. Т. 2. С. 188–191.
Концепція виховання дітей та молоді в цифровому просторі. Національна академія педагогічних наук України, 2021. 52 с. URL: https://ipv.org.ua/wp-content/uploads/2021/08/Kontseptsiia-vykhovannia-ditey-ta-molodi-v-tsyfrovomu-prostori.pdf (дата звернення: 25.07.2025).
Концепція цифрової трансформації освіти і науки: МОН запрошує до громадського обговорення. 2021. URL: https://mon.gov.ua/news/kontseptsiya-tsifrovoi-transformatsii-osviti-i-nauki-mon-zaproshue-do-gromadskogo-obgovorennya (дата звернення: 25.07.2025).
Марченко В., Єфремова А. Цифрова трансформація позашкільної освіти. Дистанційна освіта в Україні: інноваційні, нормативно-правові, педагогічні аспекти. 2023. № 3. С. 233–242.
Про затвердження професійного стандарту «Вихователь закладу дошкільної освіти» : наказ Міністерства економіки України від 19 жовтня 2021 р. № 755-21. URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennya-profesijnogo-standartu-vihovatel-zakladu-doshkilnoyi-osviti (дата звернення: 25.07.2025).
Фамілярська Л. Інтеграція цифрових технологій в освітнє середовище закладу дошкільної освіти. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. 2021. № 11. С. 174–183.
Черненко А. Цифрові технології у процесі навчання майбутніх учителів іноземних мов. Збірник наукових праць «Педагогіка та психологія». 2019. Вип. 61. С. 193–200.








