PECULIARITIES OF PSYCHO-EMOTIONAL SUPPORT FOR PRESCHOOL AND PRIMARY SCHOOL AGE CHILDREN USING GAMING TECHNOLOGIES
DOI:
https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2025-2.34Keywords:
psycho-emotional support, play, gaming technologies, preschool age, primary school age, emotional intelligence, emotional well-beingAbstract
The purpose of the article is to provide a theoretical analysis of the characteristics of psycho-emotional support for preschool and primary school children using gaming technologies in educational institutions. The research methodology is based on a combination of systemic, activity-based, person-oriented, and competency-based scientific approaches to providing psycho-emotional support to children through play. The scientific novelty lies in the fact that, based on the analysis of scientific sources on the specified issue and the generalization of scientific research results, psychological and pedagogical conditions for the psycho-emotional support of children through gaming technologies have been identified. Conclusions. The use of gaming technologies requires consideration of the age and individual psychological characteristics of children, leading activities, compliance with safety and mental hygiene requirements.Children’s games serve as an important means of psycho-emotional support for children, as they help harmonize their psycho-emotional state, improve communication skills, and develop the ability to exercise emotional self-control and emotional self-regulation. The use of gaming technologies for the purpose of providing psycho-emotional support to children not only improves their emotional well-being, but also contributes to the development of emotional intelligence, empathy, and emotional flexibility in children, which is a guarantee of their emotional well-being in wartime conditions.Psychological and pedagogical support for children’s psycho-emotional well-being through gaming technologies also involves educational, preventive, and advisory work with primary school teachers and preschool educators to raise their psychological awareness, develop their emotional and ethical competence, and build their stress resilience.
References
Богуш А.М., Луцан Н.І. Мовленнєво-ігрова діяльність дошкільників: мовленнєві ігри, ситуації, вправи : навч.-метод. посіб. Київ : Видавничий Дім «Слово», 2008. 251 с.
Дичківська І.М. Інноваційні педагогічні технології : навч. посіб. Київ : Академвидав, 2004. 352 с.
Коробко С.Л., Коробко О.І. Робота психолога з молодшими школярами : метод. посіб. Київ : Літера ЛТД, 2008. 416 с.
Левченко В.В., Луценко О.В. Вплив військових подій на психічне здоров’я дітей. Габітус. 2023. Вип. 50. С. 85–92.
Лещій Н.П. Використання ігрових технологій для розвитку мовлення у дітей з інтелектуальними порушеннями. Перспективи та інновації науки. 2025. № 2 (48). С. 648–659.
Литвиненко С.А., Ямницький В.М. Ігрова терапія як засіб психологічної допомоги. Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти : зб. наук. праць. Наукові записки Рівненського державного гуманітарного університету. 2008. Вип. 41. С. 21–24.
Матішак М., Скоморовська І. Підготовка майбутніх вихователів ЗДО до психоемоційної підтримки дітей раннього і дошкільного віку. Науковий вісник Вінницької академії безперервної освіти. Серія «Педагогіка. Психологія». 2024. Вип. 5. С. 98–104.
Москалець В. Психологія гри та ігрового змісту інших видів діяльності. Психологія і суспільство. 2020. № 2 (80). С. 71–88.
Павелків Р.В., Цигипало О.П. Психодіагностичний інструментарій в умовах дошкільного закладу : навч. посіб. Київ : Центр учбової літератури, 2016. 296 с.
Психоемоційна підтримка: як допомогти дитині під час емоційних коливань. URL: https://mon.gov.ua/news/psikhoemotsiyna-pidtrimka-yak-dopomogti-ditini-pid-chas-emotsiynikh-kolivan (дата звернення: 20.06.2025).
Савченко О.Я. Дидактика початкової школи. Київ : Генеза, 1999. 368 с.
Савчин М.В., Василенко Л.П. Вікова психологія : навч. посіб. Київ : Академвидав, 2005. 360 с.
Семеніна Ж.О., Голяченко А.О. Ігротерапія як засіб реабілітації дітей із затримкою рухового розвитку. Медсестринство. 2022. № 2. С. 28–30.
Чухрій І. Дитяча гра в процесі психологічної допомоги дітям раннього та дошкільного віку. Наукові праці Міжрегіональної академії управління персоналом. Серія «Психологія». 2022. Вип. 3 (56). С. 85–89.








