ФОРМУВАННЯ ІНТЕРАКТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ В ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2025-2.11Ключові слова:
іноземна мова, методологія, викладання, компетентність, інтерактивна компетентність, цифровізаціяАнотація
Мета статті полягає в теоретичному обґрунтуванні, аналізі формування інтерактивної компетентності здобувачів вищої освіти в процесі вивчення іноземної мови. Методологія дослідження ґрунтується на поєднанні комплексу взаємодоповнюючих наукових підходів: компетентнісного й системного.Їх сукупність дала змогу здійснити глибоке та багатоаспектне опрацювання матеріалу. Наукова новизна полягає в комплексному теоретичному обґрунтуванні й емпіричному підтвердженні механізмів розвитку інтерактивної компетентності здобувачів вищої освіти в умовах багатоформатного навчання іноземних мов. Поглиблено розуміння ролі викладача як фасилітатора й організатора комунікативного середовища, а також уточнено функціонал цифрових інструментів у контексті стимулювання інтерактивної взаємодії. Висновки. Наявність сформованої інтерактивної компетентності сприяє не лише глибшому й ефективнішому опануванню іноземної мови, а і є фундаментальною передумовою для успішної професійної та соціальної реалізації здобувачів вищої освіти в умовах глобалізованого й інформаційно-насиченого суспільства. Ця інтегральна якість особистості, що виявляється в здатності до міжособистісної комунікації й активної міжсуб’єктної взаємодії, забезпечує ефективне спільне конструювання сенсу, розвиток критичного мислення, навичок проблемно-орієнтованого навчання й адаптації до динамічних умов. Виявлено, що ключова роль у цьому процесі належить викладачеві, який є не лише носієм знань, а й фасилітатором, організатором освітнього середовища, наставником і консультантом, що застосовує широкий спектр інтерактивних методів (рольові ігри, дискусії, проєктна робота, кейс-стаді) й ефективно інтегрує цифрові технології. Незважаючи на наявні виклики, такі як обмеженість часу та чисельність груп, цілеспрямована робота над розвитком інтерактивної компетентності є важливою для підготовки конкурентоспроможних фахівців, здатних до безперервного індивідуального розвитку й ефективної комунікації в багатомовному середовищі.
Посилання
Морозова М.В. Проблема формування інтерактивної компетентності майбутніх учителів іноземної мови. Засоби навчальної та науково-дослідної роботи. 2022. № 56. С. 49–59.
Новак І.М. Інтерактивні методи навчання іноземних мов у закладах вищої освіти. Інноваційна педагогіка: Теорія і методика професійної освіти. 2021. № 1(32). С. 121–125.
Подосиннікова Г.І. Методична характеристика інтерактивного навчання іноземних мов. Педагогічний процес: Теорія і практика. 2012. № 3. С. 196–208.
Пометун О.І. Інтерактивні методи навчання. Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України. Київ : Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.
Escobar U., Walsh S. Classroom interactional competence in content and language integrated learning. Applied linguistics perspectives on CLIL. 2017. Р. 183–200.
Kumar R., Lightner R. Games as an Interactive Classroom Technique : Perception of Corporate Trainers, College Instructors and Students. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education. 2007. Vol. 19. Р. 53–63.
Van L. Interaction in the Language Curriculum : Awareness, Autonomy and Authenticity. Longman. London and New York, 1996. 280 p.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.







