КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД У ВИЩІЙ ОСВІТІ: ВИКЛИКИ ВПРОВАДЖЕННЯ В ТЕОРІЇ ТА ПРАКТИЦІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2025-2.20Ключові слова:
компетентнісний підхід, вища освіта, навчання іноземних мов, глобалізація, міжкультурна комунікація, освітня реформа, Україна, ЗРМО, ЄРКАнотація
Мета. Дослідження спрямоване на вивчення основних суперечностей у впровадженні компетентнісного підходу в системі вищої освіти України з особливим акцентом на навчанні іноземних мов і на пропозицію шляхів їх вирішення для підвищення якості підготовки фахівців відповідно до світових стандартів.Методологія. Дослідження застосовує змішаний методологічний підхід, що поєднує комплексний огляд літератури міжнародних та українських наукових праць, теоретичний аналіз рамок компетентнісної освіти й емпіричні дані з опитувань серед викладачів вищої освіти. Воно інтегрує міждисциплінарні перспективи з лінгвістики, психології та педагогіки, спираючись на такі рамки, як Європейська рамка кваліфікацій (ЄРК) і Загальноєвропейські рекомендації з мовної освіти (ЗРМО).Наукова новизна. Дослідження надає детальний аналіз термінологічних і методологічних невідповідностей у компетентнісній освіті України, пропонуючи національний глосарій і стандартизовану рамку, узгоджену з міжнародними еталонами. Воно розширює концепції мовної компетентності Ноама Хомського до практичних освітніх контекстів і представляє багаторівневу модель оцінювання компетентностей, адаптовану до освітньої системи України.Висновки. Дослідження визначає ключові виклики, включаючи термінологічну неоднозначність, розриви між теорією та практикою, а також відсутність уніфікованих критеріїв оцінювання, особливо в освіті іноземних мов.Воно рекомендує розробити національний глосарій компетентностей, упровадити пілотні проєкти, посилити міжнародну співпрацю та створити цифрові платформи для обміну ресурсами з метою формування цілісної системи компетентнісної освіти. Майбутні дослідження повинні зосередитися на уніфікованих теоретичних моделях, гармонізованих стандартах та інтеграції цифрових технологій для підтримки навчання впродовж життя й глобальної конкурентоспроможності.
Посилання
Berger P.L., Luckmann T. The social construction of reality: A treatise in the sociology of knowledge. New York, 1966. 240 p.
Chomsky N. Aspects of the Theory of Syntax. Cambridge, MA : MIT Press, 1965. 251 p.
McClelland D.C. Testing for competence rather than for intelligence. American Psychologist. 1973. Vol. 28, № 1. P. 1–14.
Raven J. The Conceptualisation of Competence. Competence in the Learning Society / ed. by John Raven, John Stephenson. New York : Peter Lang, 2001. P. 253–274.
Spencer L.M., Spencer S.M. Competency at Work: Models for Superior Performance. New York : John Wiley and Sons, Inc., 1993. XVIII, 372 p.
Vygotsky L.S. Thinking and Speech. The Collected Works of L. S. Vygotsky: in 6 vol. / transl. by N. Minick ; ed. by R.W. Rieber, A.S. Carton. New York : Plenum Press, 1987. Vol. 1 : Problems of General Psychology. P. 39–285.
Адаптивне управління: міжгалузеві зв’язки, науково-прикладний аспект : колективна монографія / Г.В. Єльникова, Т.А. Борова, З.В. Рябова та ін. ; за заг. і наук. ред. Г.В. Єльникової. Харків : Мачулін, 2017. 440 с.
Логвінова Я. Обґрунтування сутності компетентного підходу в освіті у працях українських і зарубіжних учених. Studies in Comparative Education. 2013. № 3–4. URL: https://doi.org/10.31499/2306-5532.3-4.2011.18633.
Луговий В.І. Європейська концепція компетентнісного підходу у вищій школі та проблеми її реалізації в Україні. Педагогіка і психологія. 2010. № 2. С. 13–25.
Лукіна Т.О. Зарубіжні підходи до розроблення моделей самооцінювання закладів загальної середньої освіти. Український педагогічний журнал. 2022. Т. 2. С. 19–30.
Сисоєва О. Теоретичні підходи до вивчення проблеми професійної компетентності майбутніх фахівців у вищих навчальних закладах І–ІІ рівнів акредитації. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету. Серія «Педагогіка». 2007. № 7. С. 44–50.
Трубачева С.Е. Метапредметний підхід до формування змісту освіти в умовах профільного навчання. Folia Comeniana : вісник Польсько-української науково-дослідницької лабораторії психодидактики імені Я.А. Коменського / гол. ред. І.І. Осадченко. Умань : ФОП Жовтий О. О., 2017. С. 76–78.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.







