FORMATION OF SOFTWARE COMPETENCES IN THE CONDITIONS OF THE MASTER’S DEGREE IN PUBLIC ADMINISTRATION AND ADMINISTRATION: MEDIATION AND DIALOGICAL COMPETENCES
DOI:
https://doi.org/10.32782/2786-5681-2023-3.06Keywords:
dialogue, student of higher education, communication, master’s degree, mediation, program competenciesAbstract
In this article, a theoretical-methodological study was conducted and attention was paid to the problem of applying the model of mediation and dialogue of students of higher education in public management and administration in the conditions of the master’s degree during the formation of program competencies; at the same time, the need for the formation of both meditative competence and dialogic competence during the organization of the educational process for the formation of OPP was clarified. Proposed methodological principles regarding the practical use of the model of program outcomes of master’s studies in public management and administration with the application of mediation and dialogue competencies; the activity of information and communication technologies (ICT), which should ensure the development of program competencies of masters in the specialty 281 “Public management and administration”, is substantiated. The innovation of the research is the need to form socio-communicative competence in the practical application of the model of mediation and dialogue in order to develop resistance to stress in the students of education in the conditions of war.
References
Біцай А.В. Моделі медіації у світі та перспективи для України. Право і суспільство. 2013. №. 6. С. 85–89.
Василенко Н.В Наукові засади розвитку професійної соціокомунікативної компетентності керівників профільних загальноосвітніх навчальних закладів у системі післядипломної освіти. 2014. URL: http://ek.kubg.edu.ua/cgi-bin/irbis64r_17/cgiirbis_64.exe?LNG=uk&C21COM=S&I21DBN=KUBG&P21DBN=KUBG&S21FMT=briefwebr&S21ALL=%3C%2E%3ER%3D14%2E09%2E37%24%3C%2E%3E&Z21ID=&S21SRW=GOD&S21SRD=&S21STN=1&S21REF=10&S21CNR=20&FT_REQUEST=&FT_PREFIX=.
Головань М.С. Компетенція і компетентність: досвід теорії, теорія досвіду. URL: http://www. uabs.edu.ua/images/stories/docs/K_VM/Holovan_03.pdf.
Галаєвська Л. Діалогічна компетентність: проблеми та перспективи. URL: https://lib.iitta.gov.ua/715274/1/%D0%93%D0%B0%D0%BB%D0%B0%D1%94%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0_%D0%94%D1%96%D0%B0%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%B0.pdf.
Івацко Т.С. Можливості застосування медіації в діалозі публічних службовців: теоретичний та прикладний аспект. URL: http://ir.lib. vntu.edu. ua/bitstream/handle/123456789/32115/%D0%86%D0%B2%D0%B0%D1%86%D0%BA%D0%BE.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
Єрьоменко Г. Медіація як спосіб вирішення спорів. URL: http://innovations.com.ua/uk/interview/6/39/374 (дата звернення: 12.11.2022).
Новий тлумачний словник української мови(у трьох томах). Том 1, А–К / Укладачі: В.В. Яременко, О.М. Сліпушко. Київ : Вид-во «АКОНІТ», 2006. 926 с.
Перелік галузей і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти : Постанова КМУ № 266 від 29.04.2015 р.
Про Загальнодержавну програму адаптації законодавства України до законодавства Європейського Союзу : Закон України від 18 березня 2004 р. Відомості Верховної Ради України (ВВР). 2004. № 29. Ст. 367.
Про медіацію : Закон України від 16 листопада 2021 року реєстр. № 3504. URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=68877 (дата звернення: 12.11.2022).
Riskin L.L. Mediation orientations, strategies and techniques. Alternatives to high cost litigation. 1994. P. 111–114.