RELATIONSHIP OF FORMAL AND INFORMAL EDUCATION IN THE CONTEXT OF THE ACTIVITIES OF THE INSTITUTION OF HIGHER EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.32782/2786-5681-2023-4.11Keywords:
education, formal and informal education, continuous education, institutions of higher education, adult education, institutions of civil organizationsAbstract
The theoretical aspects of non-formal education are considered factor of human capital development. The relevance of the specified species has been proven education for the personal and professional growth of a higher education seeker. The paper analyzed the formation of positive motivation for self-improvement and the need for lifelong learning. Features of non-formal education and its strengths are characterized. Subject-subject relations of the participants, personal approach, dialogic, interactive methods as priority, voluntary principles of participation, presence of positive motivation for activities in participants, thematic and organizational diversity, practical direction, flexibility of planning were analyzed. The procedural interrelationship and importance of integration with formal education, the cyclical nature of the process of transferring effective forms of education from innovative to traditional through their mastery and implementation are substantiated. Two directions of interaction have been determined, which determine the activity of students as participants in events and scientific and pedagogical workers as speakers, experts, and trainers. Attention is focused on the peculiarities of planning, organizing and conducting events under martial law, in particular, short-term planning, the use of information and communication technologies, conducting events remotely. The special importance of non-formal education as a socio-civic phenomenon is emphasized, however, non-formal education in a democratic society becomes a special upbringing, creates conditions for the formation of a conscious and active citizen. Informal education is able to influence the decisions of a problematic local community, it is the mechanism that ensures the development of society and promotes the establishment of trust between citizens and the authorities. The issue of recognition of the results of non-formal education and the mechanism of interaction, establishment of partnership relations of higher education institutions with civil society institutes was raised. It was concluded that non-formal education provides opportunities for further improvement of competencies acquired during studies at a higher education institution, helps in training specialists who are able to learn throughout life and be competitive in the labor market.
References
Андрощук І.М., Калюжна Т.Г., Піддячий В.М., Шарошкіна Н.Г. Навчання дорослих в умовах неформальної освіти : практичний посібник. Київ : ІПООД імені Івана Зязюна НАПН України. 2019. 215 с.
Аніщенко О.В., Лук’янова Л.Б., Прийма С.М. Неформальна освіта дорослих – освітній тренд ХХІ століття. Рідна школа. 2017. № 11–12. С. 2–7.
Баніт О.В. Освіта різних категорій дорослого населення як ресурс розвитку суспільства, що навчається. Тенденції розвитку освіти дорослих в Україні та зарубіжжі : матеріали тез доповідей Звітної науково-практичної конференції Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України за 2019 рік (25–26 березня 2020 р.). Ін-т педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України. Київ : «ДКС-Центр», 2020. 138 с.
Велика Українська Енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/%D0%9D%D0%B5%D1%84%D0%BE%D1%80%D0%BC%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B0_%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B0 (дата звернення: 20.08.2023).
Величко В.Є., Федоренко О.Г. Застосування ІКТ у неформальному навчанні майбутніх учителів математики. URL: file:///C:/Users/Admin/Downloads/fmo_2017_3_8.pdf (дата звернення: 22.08.2023).
Закревська С. Неформальна освіта дорослих в Україні та в країнах Європейського Союзу: феномен, історія, значення. Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи. 2011. Вип. 3 (1). С. 294–305.
Коваленко М.О. Визнання результатів неформальної освіти як чинник людського розвитку. Сучасні тенденції розвитку неформальної освіти. Причорноморські економічні студії. 2017. Вип. 14. С. 162–165.
Нестеренко Г.О., Тишкова О.В. Сучасні соціальні мережі як інструмент неформальної освіти. Фізико-математична освіта : науковий журнал. 2017. Випуск 3 (13). С. 35–38.
Огієнко О. Шведський досвід організації та функціонування навчальних гуртків для дорослих. URL: www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/OD/2010_2/10OOINGD.pdf (дата звернення: 08.08.2023).
Огієнко О. Неформальна освіта дорослих в умовах глобалізації та інтеграції: виклики та можливості. Концептуальні засади розвитку освіти дорослих: світовий досвід, українські реалії і перспективи : збірник наукових статей / колектив авторів; за ред. Кременя В.Г., Ничкало Н.Г.; укл. Аніщенко О.В., Лук’янова Л.Б. Київ : Знання України. С. 80–86.
Одарченко В.І., Кузнєцова О.В., Акімова О.М. Сучасні підходи організації неформальної освіти в процесі підготовки майбутніх вчителів у ЗВО. Danish Scientific Journal. 2020. № 43. С. 25–29.
Освітньо-професійна програма «Публічне управління та адміністрування». URL: https://vspu.edu.ua/content/img/education/OPP-Pravo-2019.pdf (дата звернення: 05.08.2023).
Павлик Н.П. Теорія і практика організації неформальної освіти майбутніх соціальних педагогів : монографія. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2018. 350 с.
Піддячий В.М. Формування громадянської компетентності майбутніх педагогів у контексті освіти дорослих. Тенденції розвитку освіти дорослих в Україні та зарубіжжі : матеріали тез доповідей Звітної науково-практичної конференції Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України за 2019 рік (25–26 березня 2020 р.). Ін-т педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України. Київ : ДКС-Центр, 2020. 138 с.
Положення про неформальну та інформальну освіту КЗВО «Вінницька академія безперервної освіти». URL: https://drive.google.com/file/d/1lMVFgZwPs8D8NkaYs64S-TqbYYCEAq5M/view (дата звернення: 05.08.2023).
Порядок визнання у вищій та фаховій передвищій освіті результатів навчання, здобутих шляхом неформальної та/або інформальної освіти, затверджений наказом МОН України № 130 від 08.02.2022. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0328-22#Text (дата звернення: 05.08.2023).
Про освіту : Закон України №2145-VIII від 05.09.2017 (зі змінами 2023 рік). URL: https://urst.com.ua/pro_osvitu/st-8 (дата звернення: 05.08.2023).
Проєкт Закону України «Про освіту дорослих». URL: https://ips.ligazakon.net/document/JI06948A?an=19 (дата звернення: 05.08.2023).
Ружицький В.А. Розвиток професійних художніх умінь у майбутніх учителів образотворчого мистецтва в процесі формальної, інформальної й неформальної освіти. Збірник наукових праць «Вісник післядипломної освіти». Серія «Педагогічні науки». 2016. Вип. 1 (30). С. 105–114.
Скорик Т.В., Вергунова В.С. Неформальна освіта як чинник професійного розвитку майбутніх учителів. Синергія формальної, неформальної та дуальної освіти майбутніх фахівців дошкільної та початкової освіти : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. з міжнародною участю (11–12 червня 2021 року, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка). Чернігів, 2021. С. 86–89.
Сулаєва Н.В. Аксіологічні орієнтири неформальної мистецької освіти майбутніх учителів. Мистецтво та освіта. 2017. № 4. С. 2–5.
Ткаченко О. Гейміфікація освіти: формальний і неформальний простір. Актуальні питання гуманітарних наук. Вип. 11. 2015. С. 303–309.
Шапочкіна О.В. Сучасні тенденції розвитку неформальної освіти майбутніх учителів у Німеччині : автореф. дис. на здобуття звання канд. пед. наук. Київ, 2012. 20 с.