ОРГАНІЗАЦІЙНО-УПРАВЛІНСЬКІ МЕХАНІЗМИ ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ ПЕДАГОГІВ ДО ЗАСТОСУВАННЯ ГЕНЕРАТИВНОГО ШІ ПІД ЧАС ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ

Автор(и)

  • Сергій ПОЙДА Комунальний заклад вищої освіти «Вінницька академія безперервної освіти» https://orcid.org/0000-0001-9895-0220
  • Петро КУХАРЧУК Комунальний заклад вищої освіти «Вінницька академія безперервної освіти» https://orcid.org/0000-0002-2051-3298
  • Олена ПОВАЖУК Комунальний заклад вищої освіти «Вінницька академія безперервної освіти» https://orcid.org/0000-0003-3645-0305

DOI:

https://doi.org/10.32782/2786-5681-2025-2.12

Ключові слова:

генеративний штучний інтелект в освіті, підвищення кваліфікації, цифрова грамотність, цифрова безпека, цифрові інструменти сучасного вчителя

Анотація

У статті досліджується актуальна проблема підготовки педагогічних працівників до ефективного використання сервісів генеративного штучного інтелекту в освітньому процесі в контексті цифрової трансформації системи загальної середньої освіти. У дослідженні обґрунтовано необхідність формування в учителів професійної готовності до впровадження інноваційних цифрових інструментів, зокрема технологій генеративного штучного інтелекту, у практику викладання. Зазначається, що впровадження таких інструментів передбачає не лише технічну обізнаність, а й методичну, етичну та психолого-педагогічну підготовку вчителя. У процесі аналізу сучасного наукового дискурсу продемонстровано як потенційні переваги, так і виклики, пов’язані з використанням генеративного штучного інтелекту в освіті. Зокрема, ризики порушення академічної доброчесності, зменшення міжособистісної взаємодії, а також можливу цифрову залежність здобувачів освіти від автоматизованих рішень. Водночас увага дослідників акцентується на можливостях генеративного штучного інтелекту щодо персоналізації навчання, генерації навчального контенту, адаптації освітніх матеріалів до потреб учнів, а також оптимізації повсякденної діяльності учителя, не пов’язаної з виконанням професійних обов’язків. Мета статті – продемонструвати конкретні кейси безпечного та відповідального використання генеративного штучного інтелекту безпосередньо в освітньому процесі закладів загальної середньої освіти. У центрі уваги дослідження перебуває аналіз досвіду впровадження курсів підвищення кваліфікації педагогів за темою «Основи використання генеративного штучного інтелекту в освітній діяльності», які реалізовувалися на базі КЗВО «Вінницька академія безперервної освіти». Проаналізовано зміст курсів, який побудовано на засадах практико-орієнтованого навчання, що містить як теоретичні, так і практичні компоненти. Особливу увагу в межах курсу приділено навчанню педагогів створення ефективних запитів (промптів), аналізу результатів генерації, оцінюванню достовірності та доречності інформації, а також інтеграції штучного інтелекту на різних етапах освітнього процесу. Методологія. У статті репрезентовано добірку методичних прийомів, які можуть бути використані вчителями різних предметів для інтеграції генеративного штучного інтелекту в щоденній освітній практиці. Серед них – пояснення складних понять із застосуванням адаптивних промптів, моделювання взаємодії з генеративним штучним інтелектом в освітньому процесі, створення візуального ряду до художніх творів, генерація навчального контенту на уроках різних навчальних дисциплін. Значну увагу приділено розвиткові критичного мислення учнів, формуванню навичок перевірки фактів, інтерпретації медіатекстів, а також формуванню інформаційної та цифрової безпеки. Наукова новизна роботи полягає в тому, що вперше запропонована систематизація кейсів відповідального та доброчесного застосування сервісів штучного інтелекту на уроках, авторами представлено бачення використання штучного інтелекту не тільки як інструменту для оптимізації роботи вчителя, але і як засобу формування та розвитку в педагогів і учнів критичного мислення, академічної доброчесності, компетентностей, пов’язаних із кібербезпекою та медіаграмотністю. Висновки. У роботі підкреслено, що формування готовності вчителів до запровадження генеративного штучного інтелекту в освітній процес має здійснюватися системно, з урахуванням міждисциплінарного підходу, компетентнісної орієнтації та етичних засад.

Посилання

Braaten E., Farnsworth K. Educators’ Perspectives on Generative AI in K-12. Raleigh, NC : Friday Institute for Educational Innovation, North Carolina State University, 2024. 12 p. URL: http://www.fi.ncsu.edu/ (дата звернення: 03.07.2025).

Cheah Y.H., Lu J., Kim J. Integrating generative artificial intelligence in K-12 education: Examining teachers’ preparedness, practices, and barriers. Computers and Education: Artificial Intelligence. 2025. Article 100363. DOI: 10.1016/j.caeai.2025.100363

Łodzikowski K., Foltz P.W., Behrens J.T. Generative AI and Its Educational Implications. Trust and Inclusion in AI Mediated Education: Where Human Learning Meets Learning Machines / D. Kourkoulou, A.O. Tzirides, B. Cope, M. Kalantzis (Eds.). Cham : Springer, 2024. P. 35–57. DOI: 10.1007/978-3-031-64487-0

OpenAI. ChatGPT (Version 4) [Електронний ресурс]. 2025. URL: https://chat.openai.com/ (дата звернення: 03.07.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-17

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають