THE ARTISTIC AND AESTHETIC EDUCATIONAL ENVIRONMENT IN PRESCHOOLS AS A FACTOR IN THE DEVELOPMENT OF COMMUNICATIVE COMPETENCE IN CHILDREN WITH A FOCUS ON NON-DISCRIMINATION
DOI:
https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2025-2.06Keywords:
preschool education, artistic and aesthetic environment, communicative competence, non-discrimination, inclusiveness, gender sensitivity, artistic toolsAbstract
The purpose of the article is to substantiate the non-discriminatory potential of the artistic and aesthetic educational environment of preschool institutions as a key factor in developing communicative competence in preschool children, with a particular focus on older preschoolers. The methodology is based on a combination of theoretical methods (analysis of information sources, generalization of pedagogical practices in preschool institutions) and empirical methods (observation, analysis of educators’ practices and the preschool educational space).The scientific novelty lies in the theoretical generalization and interdisciplinary analysis of the role of the artistic and aesthetic environment in the formation of communicative competence of preschool children in the context of non- discrimination principles. For the first time, the interconnection between the categories of artistic expression, harmony, beauty, and social justice, as reflected in the organization of educational space, has been brought into the research field of communicative development. The relevance of integrating inclusive approaches into artistic activities is substantiated as a necessary condition for creating a supportive environment for dialogic interaction, empathetic listening, and free self-expression. The potential of museum pedagogy as a tool for supporting verbal development through a personally meaningful experience of aesthetic perception is systematized for the first time.Conclusions. Building an educational environment grounded in respect for diversity, the elimination of discriminatory models, and the enrichment with artistic and aesthetic content creates favorable conditions for the development of constructive communication skills in children, emotional responsiveness, the ability to negotiate, express personal opinions, and understand others’ perspectives. The systematic application of artistic tools within a non-discriminatory framework contributes to the formation of a socially mature personality, open to dialogue, and prepares the child for intercultural interaction in a diverse modern society.
References
Айзенбарт М. Сутність поняття «соціально-комунікативна компетенція» в сучасній науковій парадигмі. Молодий вчений. 2017. № 4.3. С. 1–4. URL: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2017/4.3/1.pdf.
Базовий компонент дошкільної освіти (Державний стандарт дошкільної освіти) : Наказ Міністерства освіти і науки України від 21 січня 2021 р. № 33 / Міністерство освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-bazovogo-komponenta-doshkilnoyi-osviti-derzhavnogo-standartu-doshkilnoyi-osviti-novoyi-redakciyi.
Березка С., Кузнецова А. Розвиток комунікативної компетентності майбутніх практичних психологів засобами тренінгової діяльності. Гуманізація навчально-виховного процесу. 2020. Вип. 1. С. 343–350. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgibin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=gnvp_2020_1_37.
Богуш А.М. Дошкільна лінгводидактика: теорія і методика навчання дітей рідної мови : навчальний посібник. Запоріжжя : Просвіта, 2000. 216 с.
Гавриш Н.В. Мовлення дитини. Дошкільне виховання. 2021. № 3. С. 4–8. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/doshkilna/2021/05/11/Dv_2021-03-Gavrysh.pdf.
Гендерні будні дошкілля : методичний посібник / за заг. ред. О. Андрусик, О. Марущенка. Харків : Планета-Принт, 2020. 174 с. URL: https://ua.boell.org/sites/default/files/2021-04/Genderni-budni-doshkillia.pdf.
Голота Н., Карнаухова А. Діалогічна взаємодія в освітньому процесі закладу дошкільної освіти як умова ефективного розвитку комунікативної компетентності дітей дошкільного віку. International Science Journal of Education & Linguistics. 2022. Vol. 1, № 3. Р. 70–79. URL: https://isg-journal.com/international-science-jour.
Григоренко В.Л. Засоби створення естетико-виховного середовища для дітей дошкільного віку в поглядах видатних педагогів кінця ХІХ – початку ХХ століття. Наукові записки педвідділу. Харків, 2015. Вип. 31. С. 221–230. URL: https://periodicals.karazin.ua/pedagogy/article/view/3653.
Про освіту : Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2017. № 38–39. Ст. 380. URL: https://sqe.gov.ua/law/zakon-ukraini-pro-osvitu/.
Іванова О.І. Організаційно-педагогічна система виховання духовних якостей студентів засобами естетичного середовища університету. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. 2013. Вип. 1. С. 76–84. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/domtp_2013_1_10.
Концепція безпеки закладів освіти : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 7 квітня 2023 р. № 301-р. / Кабінет Міністрів України. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-skhvalennia-kontseptsii-bezpeky-zakladiv-osvity-i070423-301.
Дем’янчук О. Н., Чихурський А. С., Берлач О. П. Естетизація навчально-виховного процесу загальноосвітньої школи-інтернату: монографія. Луцьк : Волинська обласна друкарня, 2017. 219 с. URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/bitstream/123456789/13077/1/estetyzaciia_monograf.pdf/
Пузь І. Значення комунікативної компетентності у професійному становленні майбутніх психологів. Психолінгвістика : збірник наукових праць ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний пед. університет імені Григорія Сковороди». Переяслав-Хмельницький : ПП «СКД», 2018. Вип. 4(14). С. 149–164.
Сєрих Л.В. Вектори взаємодії закладів загальної середньої та позашкільної освіти в естетичному середовищі. Knowledge, Education, Law, Management. 2020. № 5(33). Vol. 4. С. 42–50. URL: kelmczasopisma.com/public/ua/jornal/25.
Сідорова І.С. Створення художньо-естетичного середовища у позааудиторній художній діяльності студентів. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія «Педагогіка і психологія». 2011. Вип. 23. С. 147–150. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ Nzvdpu_pp_2011_35_34.
Тарасенко Г. Щоб серце відгукнулось на красу: середовищний підхід до організації освітнього процесу. Дошкільне виховання. 2015. № 6. С. 10–15.
Тарасенко Н., Рассказова О., Волкова К. Ґендерний аспект розвитку соціальності майбутніх фахівців соціонімічної сфери як суб’єктів розбудови безпечного і здорового освітнього середовища. Соціальна робота та соціальна освіта. 2021. № 1(6). С. 241–250. URL: https://doi.org/10.31499/2618-0715.1(6).2021.234215.
Council Recommendation on Key Competences for Lifelong Learning. European Commission : website. 2022. URL: https://education.ec.europa.eu/focus-topics/improving-quality/key-competences.
Future for Jobs. Employment, Skills and Workforce Strategy for the Fourth Industrial Revolution : Global Challenge Insight Report. 2016. 167 р. URL: https://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs.pdf.
Museum of Women’s and Gender History. (Kharkiv) Gender Museum : корпоративний веб-ресурс. 2008. URL: https://gendermuseum.com.








