ХУДОЖНЬО-ЕСТЕТИЧНЕ ОСВІТНЄ СЕРЕДОВИЩЕ ЗДО ЯК ЧИННИК ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ДОШКІЛЬНИКІВ НА ЗАСАДАХ НЕДИСКРИМІНАЦІЇ

Автор(и)

  • Валерія ГРИГОРЕНКО Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди https://orcid.org/0000-0002-4520-3712
  • Марина ДАВИДОВА Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди https://orcid.org/0000-0002-0194-7103
  • Надія ШЕВЧЕНКО Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди https://orcid.org/0000-0001-6885-8466

DOI:

https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2025-2.06

Ключові слова:

дошкільна освіта, художньо-естетичне середовище, комунікативна компетентність, недискримінація, інклюзивність, гендерна чутливість, засоби мистецтва

Анотація

Мета статті – обґрунтувати недискримінаційний потенціал художньо-естетичного освітнього середовища ЗДО як важливого чинника формування комунікативної компетентності дошкільників з фокусом на розвитку такої компетентності в дітей старшого дошкільного віку. Методологія побудована на поєднанні теоретичних (аналіз джерел інформації, узагальнення педагогічного досвіду в ЗДО) й емпіричних (спостереження, аналіз виховательських практик та освітнього простору ЗДО) методів.Наукова новизна полягає в теоретичному узагальненні й міждисциплінарному аналізі ролі художньо-естетичного середовища у формуванні комунікативної компетентності дошкільників у контексті принципів недискримінації. Уперше в полі дослідження комунікативного розвитку включено взаємозв’язок між категоріями художньої виразності, гармонії, краси й соціальної справедливості, що відображаються в практиках організації освітнього простору. Обґрунтовано доцільність інтеграції інклюзивних підходів у мистецьку діяльність як умови створення сприятливого середовища для діалогічної взаємодії, емпатійного слухання та вільного самовираження. Систематизовано можливості музейної педагогіки як інструмента підтримки вербального розвитку через особистісно значущий досвід естетичного сприйняття.Висновки. Побудова освітнього середовища на засадах поваги до різноманіття, відсутності дискримінаційних моделей і збагачення художньо-естетичним змістом створює умови для розвитку в дітей навичок конструктивного спілкування, емоційного реагування, здатності домовлятися, формулювати власну думку й розуміти іншу точку зору. Системне застосування мистецьких засобів у недискримінаційній логіці сприяє становленню соціально зрілої, відкритої до діалогу особистості та формує готовність дитини до міжкультурної взаємодії в умовах сучасного суспільства.

Посилання

Айзенбарт М. Сутність поняття «соціально-комунікативна компетенція» в сучасній науковій парадигмі. Молодий вчений. 2017. № 4.3. С. 1–4. URL: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2017/4.3/1.pdf.

Базовий компонент дошкільної освіти (Державний стандарт дошкільної освіти) : Наказ Міністерства освіти і науки України від 21 січня 2021 р. № 33 / Міністерство освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-bazovogo-komponenta-doshkilnoyi-osviti-derzhavnogo-standartu-doshkilnoyi-osviti-novoyi-redakciyi.

Березка С., Кузнецова А. Розвиток комунікативної компетентності майбутніх практичних психологів засобами тренінгової діяльності. Гуманізація навчально-виховного процесу. 2020. Вип. 1. С. 343–350. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgibin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=gnvp_2020_1_37.

Богуш А.М. Дошкільна лінгводидактика: теорія і методика навчання дітей рідної мови : навчальний посібник. Запоріжжя : Просвіта, 2000. 216 с.

Гавриш Н.В. Мовлення дитини. Дошкільне виховання. 2021. № 3. С. 4–8. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/doshkilna/2021/05/11/Dv_2021-03-Gavrysh.pdf.

Гендерні будні дошкілля : методичний посібник / за заг. ред. О. Андрусик, О. Марущенка. Харків : Планета-Принт, 2020. 174 с. URL: https://ua.boell.org/sites/default/files/2021-04/Genderni-budni-doshkillia.pdf.

Голота Н., Карнаухова А. Діалогічна взаємодія в освітньому процесі закладу дошкільної освіти як умова ефективного розвитку комунікативної компетентності дітей дошкільного віку. International Science Journal of Education & Linguistics. 2022. Vol. 1, № 3. Р. 70–79. URL: https://isg-journal.com/international-science-jour.

Григоренко В.Л. Засоби створення естетико-виховного середовища для дітей дошкільного віку в поглядах видатних педагогів кінця ХІХ – початку ХХ століття. Наукові записки педвідділу. Харків, 2015. Вип. 31. С. 221–230. URL: https://periodicals.karazin.ua/pedagogy/article/view/3653.

Про освіту : Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2017. № 38–39. Ст. 380. URL: https://sqe.gov.ua/law/zakon-ukraini-pro-osvitu/.

Іванова О.І. Організаційно-педагогічна система виховання духовних якостей студентів засобами естетичного середовища університету. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. 2013. Вип. 1. С. 76–84. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/domtp_2013_1_10.

Концепція безпеки закладів освіти : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 7 квітня 2023 р. № 301-р. / Кабінет Міністрів України. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-skhvalennia-kontseptsii-bezpeky-zakladiv-osvity-i070423-301.

Дем’янчук О. Н., Чихурський А. С., Берлач О. П. Естетизація навчально-виховного процесу загальноосвітньої школи-інтернату: монографія. Луцьк : Волинська обласна друкарня, 2017. 219 с. URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/bitstream/123456789/13077/1/estetyzaciia_monograf.pdf/

Пузь І. Значення комунікативної компетентності у професійному становленні майбутніх психологів. Психолінгвістика : збірник наукових праць ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний пед. університет імені Григорія Сковороди». Переяслав-Хмельницький : ПП «СКД», 2018. Вип. 4(14). С. 149–164.

Сєрих Л.В. Вектори взаємодії закладів загальної середньої та позашкільної освіти в естетичному середовищі. Knowledge, Education, Law, Management. 2020. № 5(33). Vol. 4. С. 42–50. URL: kelmczasopisma.com/public/ua/jornal/25.

Сідорова І.С. Створення художньо-естетичного середовища у позааудиторній художній діяльності студентів. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія «Педагогіка і психологія». 2011. Вип. 23. С. 147–150. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ Nzvdpu_pp_2011_35_34.

Тарасенко Г. Щоб серце відгукнулось на красу: середовищний підхід до організації освітнього процесу. Дошкільне виховання. 2015. № 6. С. 10–15.

Тарасенко Н., Рассказова О., Волкова К. Ґендерний аспект розвитку соціальності майбутніх фахівців соціонімічної сфери як суб’єктів розбудови безпечного і здорового освітнього середовища. Соціальна робота та соціальна освіта. 2021. № 1(6). С. 241–250. URL: https://doi.org/10.31499/2618-0715.1(6).2021.234215.

Council Recommendation on Key Competences for Lifelong Learning. European Commission : website. 2022. URL: https://education.ec.europa.eu/focus-topics/improving-quality/key-competences.

Future for Jobs. Employment, Skills and Workforce Strategy for the Fourth Industrial Revolution : Global Challenge Insight Report. 2016. 167 р. URL: https://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs.pdf.

Museum of Women’s and Gender History. (Kharkiv) Gender Museum : корпоративний веб-ресурс. 2008. URL: https://gendermuseum.com.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-27