ANALYSIS OF THE PHENOMENON OF “STEM-TEACHER” IN SCIENTIFIC AND PEDAGOGICAL DISCOURSE
DOI:
https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2025-2.07Keywords:
STEM, STEM-education, STEM-learning, STEM-teacher, New Ukrainian School (NUS), students, professional teacher trainingAbstract
The purpose of the article is a theoretical analysis of the phenomenon of “STEM-teacher” in the scientific and pedagogical discourse.The presented study is relevant for the national education system, as our country is taking successful steps to integrate the best international practices, including those related to STEM. The key figure in the process of implementing STEM-education is the teacher, who becomes an agent of innovative changes in the educational environment. The research methodology is based on a combination of theoretical methods such as analysis, synthesis, comparison, classification and generalisation of information from scientific, pedagogical and psychological literature in the field of research, which allowed the author to form his own view of the problem. The scientific novelty of this paper is that the phenomenon of the STEM-teacher is considered through the prism of pedagogical, psychological and digital aspects of his/her professional activity. It is outlined that it is at the intersection of these dimensions that a new model of a modern teacher is formed, who is an agent of change in an innovative educational environment.Conclusions. Based on the study of scientific sources, it has been found that a STEM-teacher is a new generation teacher who successfully integrates knowledge of natural sciences, technology, engineering and mathematics in accordance with the age characteristics of students, ensuring the formation of research skills, critical thinking and interest in scientific knowledge through the use of interdisciplinary approaches, innovative educational technologies, project and game activities. Particular attention is paid to the role of the STEM-teacher as a facilitator of the educational process, who creates conditions for the active involvement of students in learning, supports their independence, initiative and motivation to learn. It is determined that the effective implementation of STEM-education requires the teacher to be flexible, open to innovation, able to work in a team and possess digital competencies.
References
Вітенко І.М., Миколів З.П. STEM-центр як вектор розвитку інноваційного освітнього простору закладів освіти. Розвиток професійної майстерності педагога в умовах нової соціокультурної реальності : збірник матеріалів VІ Міжнародної науково-практичної конференції (05–06 жовтня 2023 року). Тернопіль : ФОП Осадца Ю.В, 2023. С. 48–50. URL: http://elar.ippo.edu.te.ua:8080/bitstream/123456789/6467/1/zb.pdf#page=48 (дата звернення: 05.07.2025).
Гриневич Л.М., Морзе Н.В., Вембер В.П., Бойко М.А. Роль цифрових технологій у розвитку екосистеми STEM-освіти. Інформаційні технології та засоби навчання. 2021. № 83(3). С. 1–25. URL: https://doi.org/10.33407/itlt.v83i3.4461 (дата звернення: 05.07.2025).
Дрокіна А.С. Фасилітатор як важлива рольова позиція майбутнього учителя початкової школи в процесі реалізації STEM-освіти. Науковий журнал Хортицької національної академії. Запоріжжя : Вид-во комунального закладу вищої освіти «Хортицька національна навчально-реабілітаційна академія» Запорізької обласної ради, 2024. Вип. 2(11). DOI: https://doi.org/10.51706/2707-3076-2024-11-9 (дата звернення: 05.07.2025).
Кириленко С., Кіян О. Проблема підготовки вчителя у системі STEM-освіти: розвиток та формування його професійної компетентності. STEM-освіта: стан впровадження та перспективи розвитку : матеріали ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції (9–10 листопада 2017 року). Київ : ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти», 2017. С. 56–60.
Литвиненко В.В. Як зі звичайного вчителя стати STEM-учителем? Постметодика. 2021. № 1. С. 26–31.
Лозова О.В. Програма розвитку особистісної готовності вчителів закладів загальної освіти до впровадження STEM-освіти. Наукові інновації та передові технології. 2025. Вип. 2(42). DOI: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2025-2(42) (дата звернення: 05.07.2025).
Методичні рекомендації щодо розвитку STEM-освіти в закладах загальної середньої та позашкільної освіти у 2024/2025 навчальному році : Лист ІМЗО від 12.08.2024 № 21/08-1242. URL: https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/92801 (дата звернення: 05.07.2025).
Підготовка вчителя до реалізації технологій STEM-освіти в гімназії : методичні рекомендації / Ф.Г. Левченко, В.В. Рогозата ін. Київ : Педагогічна думка, 2025. 69 с. (дата звернення: 05.07.2025).
Про схвалення Концепції розвитку природничо-математичної освіти (STEM-освіти) : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 5 серп. 2020 р. № 960-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/960-2020-%D1%80#Text (дата звернення: 05.07.2025).
Прусова М.О. Роль особистості вчителя в організації STEM-освіти. ХV Менделєєвські читання : збірник наукових праць Всеукраїнської науково-практичної конференції (Полтава, 2 березня 2022 р.) / М-во освіти і науки України, Полтав. нац. пед. ун-т ім. В.Г. Короленка та ін. Полтава : Редакційно-видавничий відділ ПНПУ імені В.Г. Короленка. 2022. С. 153–156.
Упровадження STEM-освіти в умовах інтеграції формальної і неформальної освіти обдарованих учнів: методичні рекомендації / Н.І. Поліхун, К.Г. Постова, І.А. Сліпухіна, Г.В. Онопченко, О.В. Онопченко. Київ : Інститут обдарованої дитини НАПН України, 2019. 80 с.
Швардак М. STEM-освіта засобами цифрових технологій. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. 2023. Вип. 92. Том 1. С. 160–164. DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2023.92.1.33 (дата звернення: 05.07.2025).
STEM-педагог, який надихає. Матеріали сайту «На Урок». URL: https://www.youtube.com/watch?v=0AaMUgKlbzo (дата звернення: 05.07.2025).








