АНАЛІЗ ФЕНОМЕНА «STEM-УЧИТЕЛЬ» У НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНОМУ ДИСКУРСІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2025-2.07Ключові слова:
STEM, STEM-освіта, STEM-навчання, STEM-учитель, Нова українська школа (НУШ), здобувачі освіти, професійна підготовка вчителяАнотація
Мета статті полягає в теоретичному аналізі феномена «STEM-учитель» у науково-педагогічному дискурсі. Дослідження є актуальним для вітчизняної системи освіти, адже сучасна освіта України здійснює успішні кроки інтеграції найкращих світових практик, у тому числі й стосовно STEM. Ключовою фігурою в процесі реалізації STEM-освіти є вчитель, який стає агентом інноваційних змін в освітньому середовищі. Методологія дослідження ґрунтується на поєднанні таких теоретичних методів, як аналіз, синтез, порівняння, класифікація й узагальнення інформації з наукової, педагогічної, психологічної літератури в напрямі дослідження, які дали змогу сформувати власний погляд на поставлену проблему. Наукова новизна роботи полягає в тому, що феномен STEM-учителя розглянуто крізь призму педагогічного, психологічного та цифрового аспектів його професійної діяльності. Окреслено, що саме на перетині цих вимірів формується нова модель сучасного вчителя, який є агентом змін в інноваційному освітньому середовищі.Висновки. На основі опрацювання наукових джерел з’ясовано, що STEM-учитель – це педагог нового покоління, який успішно інтегрує знання з природничих наук, технологій, інженерії та математики відповідно до вікових особливостей учнів, забезпечуючи формування в них дослідницьких умінь, критичного мислення й інтересу до наукового пізнання шляхом використання міждисциплінарних підходів, інноваційних освітніх технологій, проєктної та ігрової діяльності. Особливу увагу приділено ролі STEM-педагога як фасилітатора освітнього процесу, який створює умови для активного залучення учнів до навчання, підтримує їхню самостійність, ініціативність і мотивацію до пізнання. Визначено, що ефективна реалізація STEM-освіти потребує від учителя гнучкості, відкритості до інновацій, здатності працювати в команді й володіння цифровими компетентностями.
Посилання
Вітенко І.М., Миколів З.П. STEM-центр як вектор розвитку інноваційного освітнього простору закладів освіти. Розвиток професійної майстерності педагога в умовах нової соціокультурної реальності : збірник матеріалів VІ Міжнародної науково-практичної конференції (05–06 жовтня 2023 року). Тернопіль : ФОП Осадца Ю.В, 2023. С. 48–50. URL: http://elar.ippo.edu.te.ua:8080/bitstream/123456789/6467/1/zb.pdf#page=48 (дата звернення: 05.07.2025).
Гриневич Л.М., Морзе Н.В., Вембер В.П., Бойко М.А. Роль цифрових технологій у розвитку екосистеми STEM-освіти. Інформаційні технології та засоби навчання. 2021. № 83(3). С. 1–25. URL: https://doi.org/10.33407/itlt.v83i3.4461 (дата звернення: 05.07.2025).
Дрокіна А.С. Фасилітатор як важлива рольова позиція майбутнього учителя початкової школи в процесі реалізації STEM-освіти. Науковий журнал Хортицької національної академії. Запоріжжя : Вид-во комунального закладу вищої освіти «Хортицька національна навчально-реабілітаційна академія» Запорізької обласної ради, 2024. Вип. 2(11). DOI: https://doi.org/10.51706/2707-3076-2024-11-9 (дата звернення: 05.07.2025).
Кириленко С., Кіян О. Проблема підготовки вчителя у системі STEM-освіти: розвиток та формування його професійної компетентності. STEM-освіта: стан впровадження та перспективи розвитку : матеріали ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції (9–10 листопада 2017 року). Київ : ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти», 2017. С. 56–60.
Литвиненко В.В. Як зі звичайного вчителя стати STEM-учителем? Постметодика. 2021. № 1. С. 26–31.
Лозова О.В. Програма розвитку особистісної готовності вчителів закладів загальної освіти до впровадження STEM-освіти. Наукові інновації та передові технології. 2025. Вип. 2(42). DOI: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2025-2(42) (дата звернення: 05.07.2025).
Методичні рекомендації щодо розвитку STEM-освіти в закладах загальної середньої та позашкільної освіти у 2024/2025 навчальному році : Лист ІМЗО від 12.08.2024 № 21/08-1242. URL: https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/92801 (дата звернення: 05.07.2025).
Підготовка вчителя до реалізації технологій STEM-освіти в гімназії : методичні рекомендації / Ф.Г. Левченко, В.В. Рогозата ін. Київ : Педагогічна думка, 2025. 69 с. (дата звернення: 05.07.2025).
Про схвалення Концепції розвитку природничо-математичної освіти (STEM-освіти) : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 5 серп. 2020 р. № 960-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/960-2020-%D1%80#Text (дата звернення: 05.07.2025).
Прусова М.О. Роль особистості вчителя в організації STEM-освіти. ХV Менделєєвські читання : збірник наукових праць Всеукраїнської науково-практичної конференції (Полтава, 2 березня 2022 р.) / М-во освіти і науки України, Полтав. нац. пед. ун-т ім. В.Г. Короленка та ін. Полтава : Редакційно-видавничий відділ ПНПУ імені В.Г. Короленка. 2022. С. 153–156.
Упровадження STEM-освіти в умовах інтеграції формальної і неформальної освіти обдарованих учнів: методичні рекомендації / Н.І. Поліхун, К.Г. Постова, І.А. Сліпухіна, Г.В. Онопченко, О.В. Онопченко. Київ : Інститут обдарованої дитини НАПН України, 2019. 80 с.
Швардак М. STEM-освіта засобами цифрових технологій. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. 2023. Вип. 92. Том 1. С. 160–164. DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2023.92.1.33 (дата звернення: 05.07.2025).
STEM-педагог, який надихає. Матеріали сайту «На Урок». URL: https://www.youtube.com/watch?v=0AaMUgKlbzo (дата звернення: 05.07.2025).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.







