MODEL OF FORMATION OF LANGUAGE AWARENESS OF FUTURE CIVIL SERVANTS
DOI:
https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2025-2.10Keywords:
civil servants, model, language awareness, professional training of future civil servants, public management and administrationAbstract
The purpose of the article is to present the content of the model for forming the linguistic consciousness of future civil servants. The research methodology is based on a combination of axiological (awareness of language as a value), cultural (awareness of language as an element of culture), cognitive-communicative (understanding of language structures as the basis of professional communicative activity), personality-oriented (identification of the characteristics of language and speech development) and activity-oriented (focus on active language practice through participation in public events) approaches to the formation of language awareness among future civil servants with the principles of statehood, legal legitimacy, communicative expediency, speech culture, personal responsibility, intercultural tolerance, and systematic speech improvement. The scientific novelty lies in the fact that through the updating of the content of educational content forms (classroom and extracurricular) and methods (cognitive-analytical, interactive, self-reflection and collaboration methods) of educational interaction within the educational programme ‘Public Management and Administration’, as well as in the organisation of professional development for civil servants, a model for the formation of language awareness among future civil servants has been designed. Conclusions. The theoretical justification of the model for shaping the linguistic awareness of future civil servants in the process of professional training is presented at the level of conceptual, content-procedural and diagnostic-resultative blocks.
References
Глазова О. Мовна особистість як homo loquens – людина, яка творить і сприймає висловлювання. Методичні діалоги. 2014. № 1–2. С. 23–29. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/9052.
Гончаренко С.У. Український педагогічний словник. Київ : Либідь, 1997. 374 с.
Єльнікова Н.І., Стецюк А.І. Іншомовна лексика в мовленні курсантів-правоохоронців. Актуальні проблеми сучасної науки в дослідженнях молодих учених, курсантів та студентів : матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції (21 червня 2024). Харків : ХНУВС, 2024. С. 637–640.
Коваленко Л., Жарая С. Мовна стійкість державних службовців і посадових осіб як ключова риса громадянина українського суспільства. Науковий вісник Вінницької академії безперервної освіти. Серія «Екологія. Публічне управління та адміністрування». 2023. № 4. С. 90–95. URL: https://journals.academ.vinnica.ua/index.php/eco-pa/article/view/89/85.
Кузнецов В.І. Когнітивно-комунікативна модель мовної компетентності курсантів та студентів вищих навчальних закладів. Мова і право : матеріали Всеукр. наук.-практ. семінару (м. Дніпро, 6 листопада 2019 р.). Дніпро : ДДУВС, 2019. С. 146–148.
Лавриненко О.Л. Конструювання концептуальної моделі мовної особистості. URL: http://vuzlib.com/content/view/851/94.
Міжкультурна комунікація: теорія і соціальна практика : методичні рекомендації до курсу. Київ : КНУ імені Т.Г. Шевченка, 2019. URL: https://dphs.univ.kiev.ua/files/mkk2019.pdf.
Томашевська М.О. Підготовка майбутніх викладачів педагогічних дисциплін до професійної взаємодії засобами інтерактивних технологій : дис. … доктора філософії : 015 / Мукачівський держ. ун-т. Мукачево, 2020. 283 с.
Фаріон І.Д. Мовна норма: знищення, пошук, віднова (культура мовлення публічних людей) : монографія. 3-тє вид., допов. Івано-Франківськ : Місто НВ, 2013. 331 c.








