MODERN CHALLENGES AND PROSPECTS OF FORMING ENVIRONMENTAL AWARENESS OF STUDENTS-GEOGRAPHERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2025-2.32

Keywords:

environmental awareness, formal environmental education, geography, educational program, ecological discipline

Abstract

The purpose of the article is to study one of the important problems of our time – the formation of environmental awareness and increasing the effectiveness of formal environmental education in higher education institutions, which is due to the current needs of society.The research methods are based on a combination of structural-functional and scientific approaches. The first allows us to identify the structural components of environmental education programs and determine their role in the formation of environmental awareness of geographers. The scientific novelty lies in the study of the formation of environmental awareness during the study of environmental disciplines by students of the first (bachelor’s) level of higher education in specialties 014 “Secondary Education (Geography)” and 106 “Geography” of the Faculty of Geography of the State Higher Educational Institution “Uzhgorod National University”. A description of the educational disciplines of ecological content and their inclusion in the cycles of general and professional training, both mandatory and elective components of educational programs, is given. Conclusions. The theoretical and methodological directions of the study of ecological knowledge are outlined and a comparative analysis of educational programs by specialties and 106 “Geography” and 014 “Secondary Education (Geography)” is carried out regarding the presence and volume (in credits) of disciplines of an ecological profile. The article also considers the role of educational and production practices in the formation of students’ environmental awareness through the practical application of knowledge in ecology and the development of ecological thinking at the final stage of continuous environmental education in higher education. Special attention is paid to the problems and prospects of implementing a competency-based approach in modern pedagogy of teaching ecology, which contributes to the formation of practical skills and abilities of future teachers for effective work in geography and natural science lessons.

References

Закон України «Про вищу освіту». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#

Абсалямова Я., Лук’янова В. Формування екологічної компетентності майбутніх фахівців засобами соціально-гуманітарних дисциплін. Scientific Letters of Academic Sosiety of Michal Baludansky. 2017. № 2. С. 6–7.

Бех В.П. Екологічна компетентність як складова професійної підготовки фахівців у системі вищої освіти. Вища освіта України, 2021. Вип. 3(82). С. 45–51.

Журба О.І. Формування екологічної культури студентів у процесі вивчення природничих дисциплін. Педагогічні науки 2019. Вип. 88(1). С. 112–118.

Лук’янова Л.Б., Гуренкова О.В. Екологічна компетентність майбутніх фахівців : навчально-методичний посібник. Київ-Ніжин : ПП Лисенко, 2008. 243 с.

Матеюк О.П. Формування професійної екологічної компетентності студентів університету в контексті завдань сталого розвитку. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. 2011. Вип. 1.

Національна концепція розвитку освіти в Україні на період до 2021 року. URL: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/344/2013

Освітня програма спеціальності 106 «Географія» (оновлена, березень 2021 року). URL: https://www.uzhnu.edu.ua/uk/infocentre/get/36660

Освітня програма. URL: https://www.uzhnu.edu.ua/uk/infocentre/get/35401

Програма дій «Порядок денний на XXI століття» : Ухвалена конференцією ООН з навколишнього середовища і розвитку в Ріо-де-Жанейро (Саміт «Планета Земля», 1992 р.) : пер. з англ. – 2-ге вид. Київ : Інтелсфера, 2000. 360 с.

Пруцакова О.Л. Сутність та види екологічної компетентності особистості. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді. Київ, 2005. Вип. 8. Кн. 2. С. 16–19.

Рідей Н., Толочко С. Розвиток екологічної компетентності викладачів у системі післядипломної освіти для сталого розвитку. Актуальні питання гуманітарних наук. 2018. Вип. 21. С. 144–148.

Фекета І.Ю., Славік Р.В., Лета В.В. Формування екологічної свідомості у студентів географічних спеціальностей: виклики та перспективи. Інноваційна педагогіка. 2022. Випуск 48. Т. 2. С. 178–182. https://doi.org/10.32843/2663-6085/2022/48.2.35

Чубрей О.С. Система підготовки майбутніх учителів географії до професійної діяльності на засадах компетентнісного підходу : монографія. Чернівці : Технодрук, 2020. 376 с.

Яворська В.В., Адобовська М.В., Чубрей О.С. Структурно-функціональна модель підготовки майбутніх вчителів географії. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Київ : Вид-во НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2019. Вип. 31. С. 184–191.

Downloads

Published

2025-10-27