САМООЦІНКА ПРОБЛЕМНИХ ПИТАНЬ МОТИВАЦІЇ НАВЧАННЯ ТА БАЧЕННЯ ШЛЯХІВ ЇХ ВИРІШЕННЯ В ЗДОБУВАЧІВ ПСИХОЛОГІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ
DOI:
https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2025-2.02Ключові слова:
досягнення, мотивація навчання, мотиваційна спрямованість, організованість, уникання невдачАнотація
Мета статті полягає в аналізі суб’єктивної оцінки мотивації до навчання й проблем, які з нею виникають у здобувачів психологічної спеціальності, а також дослідження їхньої точки зору щодо проблеми низької мотивації та шляхів її покращення. Методологія дослідження ґрунтується на системному аналізі поглядів на навчальну мотивацію та чинників, які її формують, зокрема цілей майбутньої професійної діяльності, особливостей організації навчального процесу, розвитку емоційно-вольової сфери особистості. Здійснений огляд прикладних сучасних досліджень за темою. Наукова новизна полягає в тому, що основою дослідження є аналіз не об’єктивних спостережень експертів, а думки самих здобувачів щодо причин низької начальної мотивації та ймовірних шляхів вирішення цієї проблеми з використанням методу фокус-інтерв’ю. Висновки. У результаті дослідження здійснене порівняння суб’єктивної оцінки проблемних питань у мотивації навчання здобувачів з двома типами мотиваційної спрямованості (на досягнення успіху й уникання невдач). Виявлено, що здобувачі з високою мотивацією досягнень частіше орієнтовані на здобуття знань і мають більш конкурентну позицію, ніж особи, спрямовані на уникання невдач. Але незалежно від мотиваційної спрямованості матеріальний заробіток і самореалізація є одними з основних цілей навчання. Більш глибоке опитування дало змогу деталізувати причини зниження навчальної мотивації, серед яких – робота й брак часу, труднощі в засвоєнні навчального матеріалу, утрата інтересу до навчання через недостатню кількість практичної підготовки. Установлено, що основною перепоною для підвищення мотивації є не вибір засобів заохочення, а недостатній розвиток вольової сфери і здатності до самоорганізації, тому збільшення кількості часу для самостійного навчання погіршує його результативність.
Посилання
Бокшиц О., Каменська І., Мірошниченко Д. Історія розвитку та сучасний стан формування фахової мотивації у майбутніх педагогів професійного навчання. Society. Document. Communication. 2022. №. 15. С. 12–32.
Гладиш Т. Формування мотивів і мотивації навчально-пізнавальної діяльності як психолого-педагогічна проблема. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2012. № 6. Ч. 1. С. 150–155.
Дроздова І.П. Мотивація як основа навчально-пізнавальної діяльності студентів ВНЗ. Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету. 2009. Вип. 27. С. 31–36.
Занюк С.С. Психологія мотивації : навчальний посібник. Київ : Либідь, 2002. 304 с.
Коломієць А.А., Криворучко І.М. Аналіз підходів до формування мотивації навчально-пізнавальної діяльності студентів у процесії їх фундаментальної підготовки. Вісник Вінницького політехнічного інституту. 2014. № 4. С. 129–134.
Назаренко К. Формування мотивації начально-пізнавальної діяльності у студентів-філологів на заняттях з іноземної мови. Рідна школа. 2012. № 6. С. 53–57.
Психологічна діагностика мотивації особистості до навчання в умовах інформаційного суспільства: монографія / Н.В. Пророк, Л.О. Кондратенко, Л.М. Манилова та ін.; за ред. Н.В. Пророк. Київ : Видавничий Дім «Слово», 2020. 131 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.







