ПРОБЛЕМА ПСИХОЛОГІЧНОЇ СЕПАРАЦІЇ ВІД БАТЬКІВ У ПЕРІОД РАННЬОЇ ДОРОСЛОСТІ В УМОВАХ ЦИФРОВОЇ КУЛЬТУРИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2025-2.03

Ключові слова:

психологічна сепарація, рання дорослість, цифрова культура, прив’язаність, стилі виховання, особистісна автономія

Анотація

Стаття присвячена дослідженню актуальної проблеми психологічної сепарації від батьків у період ранньої дорослості в контексті трансформацій, спричинених цифровою культурою. Мета статті – теоретичне осмислення особливостей сепараційних процесів у період ранньої дорослості й аналіз впливу цифрового середовища на динаміку та зміст психологічної сепарації від батьків. Методологія дослідження ґрунтується на системному, структурно-функціональному, культурно-психологічному, діяльнісному й особистісно-орієнтованму підходах. Використано методи теоретичного аналізу наукової літератури, порівняльно-історичного та логіко-теоретичного аналізу. Наукова новизна полягає в спробі комплексного теоретичного осмислення впливу цифрової культури на процес психологічного відокремлення в ранній дорослості, що дає змогу виявити нові фактори ризику й ресурси особистісного зростання в медіазалежному соціальному просторі. У статті узагальнено підходи до розуміння сепарації як ключового етапу становлення особистісної автономії, розглянуто специфіку її прояву в постмодерному суспільстві, проаналізовано феномени цифрової прив’язаності, медіаопосередкованої залежності й символічної підтримки батьків. Висновки. Показано, що цифрове середовище може як перешкоджати, так і сприяти психологічній сепарації від батьків сучасної молоді, залежно від індивідуально-психологічних, сімейних (стиль виховання батьків) і культурних чинників. Зауважується, що авторитарний та опікунський стилі виховання часто використовують цифрові інструменти для збереження контролю, що ускладнює відокремлення молодих людей. Демократичний стиль виховання допомагає молодим людям розвивати власну незалежність, у тому числі використовуючи цифрове середовище. Обґрунтовано перспективність подальших досліджень у напрямі емпіричного вивчення зв’язку між медіаповедінкою молоді й рівнем їхньої автономності.

Посилання

Літвінова О.В. Проблема впливу батьків на процес психологічної сепарації в юнацькому віці. Психологія і педагогіка: наукові студії. 2023. Вип. 14. С. 144–150.

Марченко О.А. Психологічні особливості сепарації від батьків у дорослому віці : магістерська кваліфікаційна робота. Київ : Київський національний університет імені Тараса Шевченка, 2022. 19 с.

Мітіна С.В. Проблема формування ідентичності особистості у віртуальному просторі. Габітус. 2020. Вип. 14. С. 65–76.

Arnett J.J. Emerging Adulthood: A Theory of Development from the Late Teens Through the Twenties. American Psychologist. 2000. Vol. 55, № 5. P. 469–480. DOI: https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.5.469.

Hoffman J.A. Psychological separation of late adolescents from their parents. Journal of Counseling Psychology. N.Y. : Franklin Watts, 1984. Vol. 31. P. 170–178. DOI: https://doi.org/10.1037/0022-0167.31.2.170.

Turkle S. Alone Together: Why We Expect More from Technology and Less from Each Other. New York : Basic Books, 2011. Р. 178–179.

Zuboff S. The Age of Surveillance Capitalism: The Fight For a Human Future at the New Frontier of Power. New York : Public Affairs, 2019. 286 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-27