ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ ПРОФЕСІЙНИХ СТАНДАРТІВ І ПРИНЦИПІВ ДІЯЛЬНОСТІ ПРОВІДНИХ МІЖНАРОДНИХ КОУЧИНГОВИХ СПІЛЬНОТ: СВІТОВА ТА ВІТЧИЗНЯНА ПРАКТИКА
DOI:
https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2025-2.08Ключові слова:
психологія, коучинг, діяльність, принципи, стандарти, сертифікаціАнотація
Мета роботи полягає в проведенні порівняльного аналізу професійних стандартів і принципів діяльності провідних міжнародних коучингових спільнот. Методологія статті ґрунтується на актуальному питанні сьогодення щодо визначення професійних стандартів принципів діяльності міжнародних коучингових спільнот, теоретико-практичних аспектах формування й розвитку професійних компетентності коучів, здійснення її коректного структурно-функціонального аналізу. Наукова новизна. Останніми роками дослідження із цієї тематики активно проводяться в міжнародній науковій спільноті, що вказує на необхідність оптимізації системи сертифікації коуч-спеціалістів з урахуванням викликів сучасності. Також вагоме значення має історичний аспект створення психологічної професії через сертифікацію, зокрема критерії компетентності, специфіка охоплення, ставлення до видів охоплення, ставлення до видів зайнятості й органів, які можуть здійснювати сертифікацію. Проаналізовано розвиток створення різноманітних коуч-асоціацій. Перші були створені неформальні групи коучів, які поступово розвивалися до міжнародних структур. Саме ці структури мають великий вплив, регулюють і підтримують коучів. Завдяки міжнародним коучинговим асоціаціям коуч-спеціалісти досягають високого рівня професіоналізму, що підвищує рівень довіри до коучингу, допомагає розвивати й поширювати його в різних частинах світі. Висновки. У роботі проведено порівняльний аналіз дев’яти ключових організацій (асоціації, союзи та федерації), які встановлюють стандарти професійної діяльності коучів у всьому світі. Серед них розглянуто такі як Worldwide Association of Business Coaches (WABC), International Coaching Council (ICC), International Coach Federation (ICF), International Association of Coaching (IAC), Certified CoachesFederation (CCF), European Coaching Institute (ECI), International Guild of Coaches (IGC), International Coach Union (ICU) та інші об’єднання коучів. Кожна з них має свої принципи, критерії кваліфікації та етичний кодекс. Дослідження спрямовано на вивчення ролі коучингу в розвитку лідерів, порівняння методології коучингу й наставництва. Аналіз охоплює розвиток професійних стандартів, сертифікацію та їх вплив на успішність особистості в різних сферах діяльності. Разом із тим визначено спільні методологічні основи, які забезпечують єдність коуч-підходу.
Посилання
Міжнародна Академія Професійного Коучингу. Компетенції коуча ICF. 2024. https://www.coaching-academy.online/kompetenciyi-koucha-icf.
Association of Coaching. https://www.associationforcoaching.com/.
Barnett J.E., Dattilio F.M. The importance of board certification in psychology: A 25 year retrospective. Professional Psychology: Research and Practice. 2025. Vol. 56(1). P. 33–42. https://doi.org/10.1037/pro0000590.
European Coaching Institute (ECI). https://eurocoach.eu/?lang=en.
European Mentoring & Coaching Council (EMCC). https://www.emccglobal.org/.
Gebhardt J. Quagmires for Clinical Psychology and Executive Coaching? Ethical Considerations and Practice Challenges. American Psychologist. 2016. Vol. 71(3). P. 216–235. http://dx.doi.org/10.1037/a0039806216.
Hovey J.D., Wal J.R., Jackson A.P., Meyers J.H., O’Connor N., Peterson D., Haugh J.A., Manship G.E. Accreditation value survey: Training directors’ perspectives on the value of American Psychological Association (APA) accreditation. Training and Education in Professional Psychology. 2025. Advance online publication. https://doi.org/10.1037/tep0000512.
International Association of Coaching (IAC). https://certifiedcoach.org/.
International Coach Federation (ICF). https://coachingfederation.org/.
International Coach Union (ICU). https://www.coachunion.org/.
International Coaches Union Association (ICUА). https://coachunion.com/.
International Coaching Сommunity. International Coaching Certification. https://internationalcoachingcommunity.com/.
Kononenko S., Savchenko V., Kononenko L. Problems and prospects of development of standardization and certification processes in Ukraine in the context of Eurointegration. Scientific Innovations and Advanced Technologies. 2023. Vol. 10(24). P. 578–588. https://doi.org/10.52058/2786-5274-2023-10(24)-578-588.
Larionov S., Matsehora Ya. Prospects for certification of practical psychologists in the security and defense sector. Psychological and pedagogical problems of professional education and patriotic education of the personnel of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine : Materials of the annual all-Ukrainian scientific and practical conference. Kharkiv : Kharkiv National University of Internal Affairs, 2019. Р. 138–142.
O’Riordan S., Palmer S. Global activity in the education and practice of coaching psychology. Handbook of Coaching Psychology. 2018. https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.4324/9781315820217-47/global-activity-education-practice-coaching-psychology-siobhain-riordan-stephen-palmer.
Voloshyna O. The problem of psychologist certification: A comparative analysis of international experience. Scientific Studios on Social and Political Psychology. 2024. Vol. 30(1). P. 6–15. https://doi.org/10.61727/sssppj/1.2024.06.
Worldwide Association of Business Coaches (WABC). https://wabccoaches.com/.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.







