ВПЛИВ ЖАНРІВ ХУДОЖНЬОЇ ЛІТЕРАТУРИ НА ЗАГАЛЬНОКУЛЬТУРНИЙ РОЗВИТОК ДОШКІЛЬНИКІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2025-2.15

Ключові слова:

діти дошкільного віку, художня література, загальнокультурний розвиток, загальнокультурна компетентність, жанри художньої літератури

Анотація

Мета статті полягає в дослідженні впливу засобів художньої літератури на загальнокультурний розвиток дітей дошкільного віку. Дослідження є актуальним, адже одне з чільних завдань дошкільної освіти – формування загальнокультурної компетентності в дітей дошкільного віку.Важливими аспектами для розвитку загальнокультурної компетентності в дітей дошкільного віку є мовленнєві вміння, творча діяльність, формування духовних і моральних цінностей, розвиток мислення. Загальнокультурний розвиток передбачає збагачення досвіду дитини й використання комплексних психолого-педагогічних впливів (технологій, методів, засобів), що сприяють загальнокультурному розвитку. Одним з таких засобів є художня література. Методологія дослідження ґрунтується на врахуванні специфіки діяльнісного й системного підходів у процесі формування загальнокультурної компетентності в дошкільників засобами художньої літератури. Під час дослідження використано такі методи: теоретичні (аналіз, синтез, узагальнення); емпіричні (спостереження, бесіда, педагогічний експеримент). Наукова новизна полягає в здійсненні діагностики впливу жанрів художньої літератури на загальнокультурний розвиток дошкільників і поданні авторських пропозицій щодо ефективного використання художньої літератури в процесі формування загальнокультурної компетентності в дітей дошкільного віку.У розвідці аналізується вплив різних жанрів художньої літератури: казок, оповідань і віршів на емоційно-чуттєву сферу, моральні якості (ввічливість, тактовна поведінка, повага до батьків тощо), пізнавальну активність, естетичне сприйняття й мовленнєвий розвиток дітей дошкільного віку, на обізнаність дошкільників із національною та світовою культурою. Висвітлюються психолого-педагогічні аспекти використання художніх творів в освітньому процесі ЗДО. Висновки. Педагогічний експеримент, у ході якого ми виокремили три етапи (констатувальний, формувальний, контрольний), доводить, що художня література є вагомим чинником формування загальнокультурної компетентності в дітей дошкільного віку.

Посилання

Базовий компонент дошкільної освіти, 2021 р. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/doshkilna-osvita/bazovij-komponent-doshkilnoyi-osviti-v-ukrayini (дата звернення: 04.07.2025).

Богуш А.М. Витоки мовленнєвого розвитку дітей дошкільного віку: програма та методичні рекомендації / уклад. А.М. Богуш. Київ : ІЗМН, 1997. 112 с.

Кобилецька Л.В. Формування загальнокультурної компетентності у дошкільників засобами художньої літератури. Матеріали звітних наукових конференцій факультету педагогічної освіти. Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2025. Вип. 10. С. 64–67.

Крутій К.Л. Формування ключових компетенцій у дітей дошкільного віку в умовах полілінґвальності. 2007. URL: www.ukrdeti.com/umservik/ukmsv0.html (дата звернення: 05.07.2025).

Програма розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля» / О.І. Білан, Л.М. Возна, О.Л. Максименко та ін. 2-ге вид., зі змін. і доп. Тернопіль : Мандрівець, 2022. С. 216.

Русова С. Вибрані твори. Київ : Освіта, 1996. С. 109.

Сухомлинський В.О. Естетичне сприймання і естетична творчість. Вибрані твори : в 5 т. Київ : Рад. школа, 1977. Т. 4. С. 377–385.

Ушинський К.Д. Твори : у 6 т. Київ : Радянська школа, 1955. Т. 2.

Чередніченко С.В. Формування національної культури дошкільників засобами дитячої літератури. Педагогічна освіта: теорія і практика. 2012. Вип. 12. С. 528–531.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-27