ПІДГОТОВКА ЕКОЛОГІВ ЧЕРЕЗ ПРИЗМУ РЕАЛІЗАЦІЇ КЛІМАТИЧНИХ ЦІЛЕЙ УКРАЇНИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2786-5681-2023-3.08

Ключові слова:

клімат, протидія змінам клімату, кліматичні цілі, підготовка екологів, професійні компетентності, трудові функції, методичні підходи, післявоєнне відновлення

Анотація

Катастрофічні втрати природних екосистем і шкода, завдана довкіллю від широкомасштабної російсько-української війни, спричинює непрогнозовані наслідки для кліматичної системи планети. Найбільші кліматичні ризики та екологічні загрози зазнала територія України, і вони очікувано зростуть у період післявоєнного відновлення та реконструкції. Різні галузі економіки потребуватимуть фахівців, здатних вирішувати реальні проблеми у сфері охорони і захисту довкілля на засадах «зеленого» майбутнього та сталого економічного розвитку. Метою статті є пошук шляхів трансформації освітнього складника підготовки кваліфікованих кадрів для довкіллєвої сфери шляхом розроблення і реалізації методичного контенту та впровадження змістового навантаження дисципліни «Протидія змінам клімату». Методологія дослідження базується на системному підході до формування фахових освітніх компетентностей еколога відповідно до визначених кліматичних цілей України в сучасних реаліях. Наукова новизна роботи полягає у тому, що вперше науково і методологічно обґрунтовано необхідність формування освітніх компетентностей здобувачів освіти зі спеціальності «Екологія», що продиктовано актуальними змінами державного законодавства щодо визначення кліматичних ризиків та протидії змінам клімату. Проведено аналітичний огляд сучасної нормативно-правової бази щодо кліматичних зобов’язань України, освітніх і професійних стандартів підготовки еколога, здійснено аналіз компетентностей, трудових функцій і програмних результатів навчання, необхідних для підготовки фахівця-еколога, здатного вирішували реальні професійні проблеми в умовах невизначеності. Висновки. Запропоновано для підготовки екологів навчальну дисципліну «Протидія змінам клімату» як вибірковий освітній компонент освітньо-професійної програми «Екологія» для здобувачів вищої освіти освітнього рівня бакалавр освітньої програми «Екологія». Розроблено методичний контент, інструментарій та змістове навантаження дисципліни у фокусі проблеми – зміна клімату і досягнення кліматичних цілей України у період воєнного часу та післявоєнного відновлення; визначено тематику лекційних занять, розроблено практичні, індивідуальні завдання та запропоновано теми, винесені на самостійне опрацювання, у структурно-логічній послідовності, що забезпечує найбільш ефективне формування професійних компетентностей відповідно до запитів соціуму.

Посилання

Козак З. Інституційно-правові основи адаптації до змін клімату в Україні. UNDP, EU4Climate. 2021. 42 с. URL: https://mepr.gov.ua/files/docs/Zmina_ klimaty/2021/Adaptation%20Policy%20Stocktaking%20(UKR)%209f3ffe4311%20(1).pdf (дата звернення: 05.02.2023).

Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України : офіційний вебсайт. URL: https://mepr.gov.ua/ (дата звернення: 01.02.2023).

Професійний стандарт «Еколог» : Наказ Міністерства економіки України № 1111-22 від 04.05.2022. URL: https://register.nqa.gov.ua/ uploads/0/421-nakaz_1111.pdf (дата звернення: 07.02.2023).

Стандарт вищої освіти України: перший (бакалаврський) рівень, галузь знань 10 – Природничі науки, спеціальність 101 – Екологія (2018) / Міністерство освіти і науки України від 04.10.2018 № 1076. Київ, 20 с. URL: https://mon.gov. ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/12/21/ 101-ekologiya-bakalavr-1.pdf (дата звернення: 05.02.2023).

Україна і політика протидії зміні клімату: економічний аспект. Аналітична доповідь / за заг. ред. В.Р. Сіденка та О.О. Веклич. Київ : Заповіт, 2016. 208 с.

Klochko O., Fedorets V., Mudrak O., Troitska T. (2022) Modeling of ecophobic tendencies of consciousness of higher education students. SHS Web Conf. Vol. 142. P.13. URL: https://doi.org/10.1051/shsconf/202214203006 (дата звернення: 09.02.2023).

Nagorniuk O., Mudrak O., Mudrak H., Sobczyk W. (2017) Analysis of regulatory and legislative acts on the conservation of the planet's biodiversity, ratified by Ukraine. Edukacja – Technika – Informatyka. № 4(22). P. 124–219. DOI: 10.15584/eti.2017.4.27 (дата звернення: 05.02.2023).

Voloshyna N.O. Mudrak О.V., Voloshyn O.G., Mudrak H.V., Lazebna O.M. (2021) Ecological prerequisites for the disease outbreaks. Ukrainian Journal of Ecology № 11(2). P. 177–183. DOI: 10.15421/2021_96 (дата звернення: 09.02.2023).

Wilson L., New S., Daron J., Golding N. (2021) Climate Change Impacts for Ukraine. Met Office. 34 р. URL: https://mepr.gov.ua/files/docs/Zmina_klimaty/2021 /%D0%97%D0%B2%D1%96%D1%82.pdf (дата звернення: 05.02.2023).

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-19