STATE REGULATION OF THE DEVELOPMENT OF A SAFE AND HEALTHY EDUCATIONAL ENVIRONMENT IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2786-5681-2022-1.06

Keywords:

educational environment, competence, education, health.

Abstract

Abstract. Building a safe and healthy educational environment is due to the need to build a safe and healthy educational environment in the new Ukrainian school to ensure children’s rights to education, health care, creating conditions for providing students with quality educational and medical services. Creating a safe and healthy educational environment will contribute to the better realization of intellectual, physical, social and emotional development of students, their potential, as well as have a positive impact on public health, economy and demography in general in Ukraine. State regulation of building a safe and healthy educational environment in educational institutions is based on the fact that students must master the knowledge, skills, abilities, ways of thinking about: creating and maintaining healthy and safe living conditions and human activities in everyday life (in everyday life, during study and work, etc.) and in emergency situations; basics of protection of human health and life from dangers, assessment of existing environmental risks and their management at the individual level; formation of individual characteristics of behavior and habits that provide the necessary level of life (according to needs, interests, etc.), a sufficient level of physical activity and healthy longevity; awareness of the importance of a healthy lifestyle and harmonious development, high efficiency, spiritual balance, maintaining and improving their own health (increase immunity, avoid various diseases, maintain a normal body weight, etc.); models of safe and nonviolent interpersonal interaction with peers and adults in various spheres of public life; knowledge and skills of healthy, rational and safe nutrition, making informed choices in favor of healthy eating; awareness of the value of life and health, their own responsibility and ability to maintain and strengthen health, improve the quality of their lives. It is extremely important to master all these competencies, not only students, their parents, teachers, mentors, assistants, but also other people who work with school-age children, provide their education, upbringing and development.

References

Чернецька Ю.І. Соціально-педагогічні умови адаптації старших підлітків у загальноосвітніх санаторних школах-інтернатах : автореф. дис. … канд. пед. наук : спец. 13.00.05 «Соціальна педагогіка». Харків, 2008. 22 с.

Кальченко Л.В. Соціально-педагогічний захист бездоглядних дітей у притулках для дітей : науково-методичний посібник. Луганськ : Луганськ. нац. ун-т ім. Т.Г. Шевченка, 2010. 348 с.

Гриценко В.А. Соціально-педагогічні умови подолання стану самотності студентів вищих навчальних закладів I–II рівнів акредитації : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.05. Київ, 2014. 266 с.

Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти : Постанова Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1392. URL: https://cutt.ly/xJgPYYA.

Закон України «Про освіту». URL: https://cutt.ly/xhU0xf6.

Закон України «Про повну загальну середню освіту». URL: https://cutt.ly/zhU0TIK.

Цілі сталого розвитку України на період до 2030 року : Указ Президента України від 30 вересня 2019 року № 722/2019. URL: https://cutt.ly/LJgP8Bj.

Санітарний регламент для закладів загальної середньої освіти : Наказ МОЗ України від 25.09.2020 № 2205. URL: https://cutt.ly/qJgAxqp.

Деякі питання реагування на випадки булінгу (цькування) та застосування заходів виховного впливу в закладах освіти : Наказ МОН України від 28.12.2019 № 1646. URL: https://cutt.ly/jJgAUL2.

ПРОФЕСІЙНИЙ СТАНДАРТ за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)» : наказ від 23.12.2020 № 2736-20. Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України. URL: https://cutt.ly/sSW888P.

Ландо О.А. Специфика модели управления формированием здоровьесберегающей компетентности будущих учителей начального образования. Scientific Journal «ScienceRise». 2015. № 4/1(9). С. 65–71.

Маслоу А. Мотивация и личность / пер. с англ.: Т. Гутман, Н. Мухина. 3-е изд. Санкт-Петербург : Питер, 2009. 352 с.

Миргородська Г.М. Формування культури здоров’я у майбутніх кваліфікованих робітників будівельного профілю в процесі професійної підготовки : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04. Київ, 2017. 250 с.

Петришин Л. Роль соціального працівника як медіатора у врегулюванні конфліктів. Педагогічна освіта: теорія і практика : збірник наукових праць / ред. В.М. Лабунець. Кам’янець-Подільський, 2017. Вип. 23 (2-2017). Ч. 1. С. 164–170.

Гресь О.В. Педагогічні умови організації здоров’язберігаючої діяльності керівника загальноосвітнього навчального закладу. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2015. № 10. С. 11–17.

Карапузова Н.Д. Здоров’язбережувальні технології у системі професійної підготовки майбутніх учителів початкових класів. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2015. № 1. С. 39–45.

Published

2022-10-24