LEARNING FOR A SUSTAINABLE FUTURE: DEVELOPMENT OF KEY COMPETENCES
DOI:
https://doi.org/10.32782/2786-5681-2025-2.01Keywords:
Sustainable Development Goals, Education for Sustainable Development, educational programs, ecology, competencies, educational componentsAbstract
The integration of Sustainable Development (SD) into education is a component of the formation of future generations’ readiness to solve environmental, social and economic problems. This is an important aspect of the development of modern society, which allows achieving a balance between needs and opportunities. Education for Sustainable Development (ESD), as a key driving force of the Sustainable Development Goals (SDGs), is necessary for environmental awareness, ethical responsibility and innovative thinking to be integrated and actively supported in various areas of everyday life. The aim of the article is to analyze the educational components of educational programs of the specialty 101 Ecology in terms of implementing the Sustainable Development Goals and forming relevant competencies. The research methodology is based on the results of scientific works, the study of regulatory documents and resolutions regarding ensuring national interests in Sustainable Development and their integration into the educational process. The scientific novelty of the work lies in the fact that the features of the implementation of the Sustainable Development Goals in the process of training students in the specialty 101 Ecology of the first, second and third levels of higher education are considered. An analysis of the educational components studied by students and postgraduates from the point of view of acquiring competencies in the aspect of education for Sustainable Development is carried out. Conclusions. The study of the essence of the SDGs and their indicators is systematic in the process of mastering educational components by students and is implemented at all levels of higher education. This approach contributes to the formation of knowledgeable, responsible and active specialists in solving environmental problems. In particular, understanding the dynamics of the ecosystem, the features of the interaction between man and the environment, enabling specialists to make informed decisions and take rational actions regarding environmental protection and Sustainable Development. Training of specialists according to the considered educational programs contributes to the improvement and development of professional competencies in the implementation of the Sustainable Development Goals in environmental activities.
References
Внукова Н., Сотська Г. Трансформація освіти для досягнення цілей сталого розвитку – 2030: Нова педагогічна парадигма. UNESCO Chair Journal “Lifelong Professional Education in the XXI Century”. 2023. Т. 1. № 7. С. 7–21. https://doi.org/10.35387/ucj.1(7).2023.7-21
Воробʼєнко П. Роль освіти в досягненні цілей сталого розвитку ООН. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2023. Т. 5. № 1. С. 1–8. https://doi.org/10.37472/v.naes.2023.5113
Воскобойнікова-Гузєва О. Цілі сталого розвитку ООН до 2030 р.: імплементація в освітньому процесі підготовки фахівців інформаційної справи в Україні. Український журнал з бібліотекознавства та інформаційних наук. 2020. Вип. 6. С. 84–96. https://doi.org/10.31866/2616-7654.6.2020.218613
Бондаренко Л., Волошина Н., Шевченко В., Лавріненко В. Інтеграція цілей сталого розвитку в освітні програми підготовки екологів. Екологічні науки. 2025. № 1 (58). P. 14–17. https://doi.org/10.32846/2306-9716/2025.eco.1-58.2 .
Калашник Н. Забезпечення цілей сталого розвитку в Україні: концептуальні перетворення сприйняття в умовах воєнного стану. Efficiency of public administration. 2023. № 4 (73). С. 11–16. https://doi.org/10.36930/507301
Корнева І. Феномен «Освіта для сталого розвитку»: сутність та сучасні особливості концепту. Український педагогічний журнал. 2018. № 2. С. 113–123.
Мелеганич Г. Освітні пріоритети в цілях сталого розвитку ООН до 2030 р.: досвід України. Міжнародний науковий вісник. 2022. № № 1–2 (25–26). С. 92–100. URL: http://visnyk-international.uzhnu.edu.ua/article/view/260120
Огляд навчальних програм та освітніх ресурсів, дотичних до теми стратегічного планування та фінансування Цілей сталого розвитку в Україні. ПРООН.
Про Цілі сталого розвитку України на період до 2030 р. : Указ Президента України від 30.09.2019 р. № 722/2019. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/722/2019#Text (дата звернення: 30.05.2025).
Стратегія сталого розвитку: європейські горизонти : підручник / I. Якименко та ін. Київ : НУХТ, 2022. 337 с. URL: https://rep.btsau.edu.ua/bitstream/BNAU/7990/1/stratehiia_staloho.pdf
Чайковська Г., Левчик І. Міждисциплінарна інтеграція освіти для сталого розвитку в ЗВО (на прикладі інтегрованого навчання англійської мови для спеціальних цілей). Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Серія «Педагогічні науки». 2022. № 2 (109). С. 195–211. URL: http://eprints.zu.edu.ua/35674/1/15.pdf
Abera H.G. The Role of Education in Achieving the Sustainable Development Goals (SDGs): A Global Evidence Based Research Article. The International Journal of social science and education research studies. 2023. Vol. 03. № 01. https://doi.org/10.55677/ijssers/v03i1y2023-09
Bui H.T.M., Bui T., Pham B.T. The role of higher education in achieving sustainable development goals: An evaluation of motivation and capacity of Vietnamese institutions. The International Journal of Management Education. 2024. Vol. 22. № 3. P. 101088. https://doi.org/10.1016/j.ijme.2024.101088
Кhmelevska О. for Sustainable Development: Content and Institutions. Demography and social economy. 2018. № 1. P. 29–42. https://doi.org/10.15407/dse2018.01.029.
Škokić V., Jelić P., Jerković I. The Role and Contribution of Sustainable Development Goals as a Transformative Framework in Higher Education: A Case Study of the University of Split. World. 2025. Vol. 6. № 1. P. 22. https://doi.org/10.3390/world6010022
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.






