НАВЧАННЯ ДЛЯ СТАЛОГО МАЙБУТНЬОГО: РОЗВИТОК ОСНОВНИХ КОМПЕТЕНЦІЙ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2786-5681-2025-2.01Ключові слова:
Цілі сталого розвитку, освіта для сталого розвитку, освітні програми, екологія, компетенції, освітні компонентиАнотація
Упровадження сталого розвитку (СР) в освіту є складником формування у прийдешніх поколінь готовності до вирішення екологічних, соціальних і економічних проблем. Це вагомий аспект розвитку сучасного суспільства, який дозволяє досягати балансу між потребами й можливостями. Освіта для сталого розвитку (ОСР), як ключова рушійна сила Цілей сталого розвитку (ЦСР), необхідна, щоб екологічна свідомість, етична відповідальність та інноваційне мислення інтегрувались і активно підтримувались у різних сферах повсякденного життя. Метою статті є аналіз освітніх компонентів освітніх програм спеціальності 101 Екологія в аспекті впровадження Цілей сталого розвитку та формування відповідних компетенцій. Методологія дослідження базується на результатах наукових праць, вивченні нормативних документів стосовно забезпечення національних інтересів щодо сталого розвитку та їх інтеграцію в освітньому процесі. Наукова новизна роботи полягає в тому, що розглянуто особливості імплементації Цілей сталого розвитку у процес підготовки здобувачів освіти зі спеціальності 101 Екологія першого, другого та третього рівнів вищої освіти. Здійснено аналіз освітніх компонентів, які вивчають студенти й аспіранти, з погляду набуття компетенцій в аспекті освіти для сталого розвитку. Висновки. Вивчення сутності Цілей сталого розвитку, їхніх завдань та індикаторів має системний характер під час освоєння здобувачами освітніх компонентів і впроваджується на всіх рівнях вищої освіти. Такий підхід сприяє формуванню обізнаних, відповідальних і активних фахівців у вирішенні екологічних проблем. Зокрема, розумінню динаміки екосистеми, особливостей взаємодії між людиною та навколишнім середовищем, надає можливість фахівцям ухвалювати обґрунтовані рішення та вживати раціональних дій щодо захисту навколишнього середовища та сталого розвитку. Підготовка фахівців за розглянутими освітніми програмами сприяє вдосконаленню та розвитку професійних компетенцій з упровадження Цілей сталого розвитку в екологічну діяльність.
Посилання
Внукова Н., Сотська Г. Трансформація освіти для досягнення цілей сталого розвитку – 2030: Нова педагогічна парадигма. UNESCO Chair Journal “Lifelong Professional Education in the XXI Century”. 2023. Т. 1. № 7. С. 7–21. https://doi.org/10.35387/ucj.1(7).2023.7-21
Воробʼєнко П. Роль освіти в досягненні цілей сталого розвитку ООН. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2023. Т. 5. № 1. С. 1–8. https://doi.org/10.37472/v.naes.2023.5113
Воскобойнікова-Гузєва О. Цілі сталого розвитку ООН до 2030 р.: імплементація в освітньому процесі підготовки фахівців інформаційної справи в Україні. Український журнал з бібліотекознавства та інформаційних наук. 2020. Вип. 6. С. 84–96. https://doi.org/10.31866/2616-7654.6.2020.218613
Бондаренко Л., Волошина Н., Шевченко В., Лавріненко В. Інтеграція цілей сталого розвитку в освітні програми підготовки екологів. Екологічні науки. 2025. № 1 (58). P. 14–17. https://doi.org/10.32846/2306-9716/2025.eco.1-58.2 .
Калашник Н. Забезпечення цілей сталого розвитку в Україні: концептуальні перетворення сприйняття в умовах воєнного стану. Efficiency of public administration. 2023. № 4 (73). С. 11–16. https://doi.org/10.36930/507301
Корнева І. Феномен «Освіта для сталого розвитку»: сутність та сучасні особливості концепту. Український педагогічний журнал. 2018. № 2. С. 113–123.
Мелеганич Г. Освітні пріоритети в цілях сталого розвитку ООН до 2030 р.: досвід України. Міжнародний науковий вісник. 2022. № № 1–2 (25–26). С. 92–100. URL: http://visnyk-international.uzhnu.edu.ua/article/view/260120
Огляд навчальних програм та освітніх ресурсів, дотичних до теми стратегічного планування та фінансування Цілей сталого розвитку в Україні. ПРООН.
Про Цілі сталого розвитку України на період до 2030 р. : Указ Президента України від 30.09.2019 р. № 722/2019. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/722/2019#Text (дата звернення: 30.05.2025).
Стратегія сталого розвитку: європейські горизонти : підручник / I. Якименко та ін. Київ : НУХТ, 2022. 337 с. URL: https://rep.btsau.edu.ua/bitstream/BNAU/7990/1/stratehiia_staloho.pdf
Чайковська Г., Левчик І. Міждисциплінарна інтеграція освіти для сталого розвитку в ЗВО (на прикладі інтегрованого навчання англійської мови для спеціальних цілей). Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Серія «Педагогічні науки». 2022. № 2 (109). С. 195–211. URL: http://eprints.zu.edu.ua/35674/1/15.pdf
Abera H.G. The Role of Education in Achieving the Sustainable Development Goals (SDGs): A Global Evidence Based Research Article. The International Journal of social science and education research studies. 2023. Vol. 03. № 01. https://doi.org/10.55677/ijssers/v03i1y2023-09
Bui H.T.M., Bui T., Pham B.T. The role of higher education in achieving sustainable development goals: An evaluation of motivation and capacity of Vietnamese institutions. The International Journal of Management Education. 2024. Vol. 22. № 3. P. 101088. https://doi.org/10.1016/j.ijme.2024.101088
Кhmelevska О. for Sustainable Development: Content and Institutions. Demography and social economy. 2018. № 1. P. 29–42. https://doi.org/10.15407/dse2018.01.029.
Škokić V., Jelić P., Jerković I. The Role and Contribution of Sustainable Development Goals as a Transformative Framework in Higher Education: A Case Study of the University of Split. World. 2025. Vol. 6. № 1. P. 22. https://doi.org/10.3390/world6010022
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.






