STRUCTURAL-COMPONENT MODEL OF LEADERSHIP DEVELOPMENT IN THE CONTEXT OF PROFESSIONALIZATION OF THE PUBLIC SERVICE
DOI:
https://doi.org/10.32782/2786-5681-2023-4.09Keywords:
knowledge, ability, skills, competencies, leader, leadership, professional competence, strategic competence, public servant, reflection, effective activity, leadership development model, motivational component, cognitive component, personal component, activity componentAbstract
The article conducts a theoretical and methodological study of the professional competence of a public servant who functions effectively and successfully in the professional sphere in modern conditions as a leader. The essence of educational, information-communication-digital literacy, social, managerial and personal skills, which are necessary for a modern leader, is elaborated. Leadership skills that will be needed by a modern public specialist in the future are considered and analyzed. Namely, the ability to: interact with people; negotiate; to be responsible for the achieved result; manage people; use creativity in a broad sense; complex multi-level problem solving. Separately researched skills for implementing digital literacy; to think critically; apply emotional intelligence; use the flexibility of the mind; to form one’s own opinion and make decisions, to form client orientation. It was established that leadership competencies include the ability to motivate for effective professional activity; knowledge and ability to form an effective organizational culture of the civil service; the ability to contribute to the comprehensive development of the individual and the ability to delegate authority and manage the results of activities. The following concepts were clarified, such as reflection, effective activity. The generalized theoretical results of scientific research and legislative documents made it possible to present a theoretical model of the development of leadership of a public servant, which is considered as the unity and interrelationship of such four components as motivational, cognitive, personal and activity.
References
Василенко Н.В. Наукові засади розвитку професійної соціокомунікативної компетентності керівників профільних загальноосвітніх навчальних закладів у системі післядипломної освіти : дис. … д-ра пед. наук. Київ, 2014. 452 с.
Кубасова Є.Г. Професійна компетентність публічних службовців: поняття, структура, критерії. Юридичний науковий електронний журнал. С. 126–129. http://lsej.org.ua/11_2022/26.pdf
Кушнір С.П. Професійна компетентність державного службовця: сутнісно-понятійна характеристика та правове регулювання : дис…. канд. юрид. наук : 12.00.07. Одеса, 2021. 211 с.
Матохнюк Л.О., Гальчевська Н.А. Рефлексія як системоутворювальний механізм безперервного професійного розвитку педагога. Габітус. 2022. Вип. 38. С. 20–24.
Матохнюк Л.О. Психологія інформаційної компетентності особистості (ґенеза онтологічного розвитку) : дис. … д-ра психол. наук : 19.00.01. Одеса, 2019. 527 с.
Мудрик А.Б. Професійна компетентність державних службовців: теоретико-емпіричний аналіз феномену. URL: http://http://esnuir.eenu.edu.ua/bitstream/
Про державну службу : Закон України від 10.12.2015 р. № 889-VIII. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/889-19 (дата звернення: 10.08.2022).
Про затвердження Методичних рекомендацій щодо окремих питань визначення спеціальних вимог до осіб, які претендують на зайняття посад державної служби категорій «Б» і «В», та підготовки умов проведення конкурсу : наказ Національного агентства України з питань державної служби від 15.01.2021 р. № 4-21. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0004859-21#Text (дата звернення: 20.10.2022).
Роменець В.А. Історія психології ХХ століття. Київ : Либідь, 1998. 992 с.